NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 november, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 november, 2011
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2011-09-15, 08:52
Hej Harald! Det låter nästan som om du gått direkt från en födelseuppgift 1861 till en födelsebok 24 år tidigare? Det finns ju inget i Eva Erikas födelsenotis som säger när hennes mor är född eller var? Modern kan ju ha kommit någon helt annanstans ifrån. Du behöver följa en person bakåt i husförhörslängderna volym för volym för att se om uppgifterna i födelseuppgifterna stämmer.  
 
Jag har en person i släkten som i de olika Sveriges befolkning (1880-1890-1900), folkräkningen 1870 samt kyrkböckerna för perioden 1852-1900 har fyra olika födelseförsamlingar angivna, allt eftersom hon flyttade runt i Norrbotten. Hade en fötts med samma namn och samma datum i en av de felaktiga församlingarna så hade jag ju följt fel person, om jag hoppade direkt från hfl 1895  eller folkräkningen till födelseboken för den församling som angavs.  
 
Hittar man inte folk tydligt i hfl genom ortregister till byn, en sidhänvisning från fb/vb/db, så får man nog bläddra sida för sida - skanna efter ett namn eller ett födelseår som man vill åt (det senare kan ibland vara lättare om man är säker på året).
 
I Eva Erikas födelsenotis (11 januar 1861) står att hon själv är född i Aapajoki, i Finska Karungi, och att modern Brita Maria Evasdotter Ylinenjärvi är 24 år gammal.
 
Jag gav dig en ledtråd med sidhänvisning och med hennes morföräldrar och gjorde ytterligare ett nedslag nu i en hfl lite tidigare, chansade på att morföräldrarna även då bor i Kukkola som backstuguhjon, och det gör de - se Karl Gustav AI:5 (1849-1858) sid 175. Där finns Britta Maria, fortfarande nov 1836, och hennes mor och morföräldrarna. Av vigselanteckningen 1855 för mamman Eva Hansdotter på den sidan, så kan man nästan tänka att det kanske är hon och hennes man som är Eva Erikas faddrar?
 
Men födelseboken hinner jag inte titta i  Du får kika i hfl åren före och backa och se var de finns, om de kanske kommer inflyttade.  
 
Hälsningar,
Eva