NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 november, 2009
Skrivet av: Per Eivind Pedersen skrivet 2009-11-04, 23:03
Hei Birgitta! Den Isak Isaksson (1839 i Kåfjord) jeg fant først som viste seg å være sønn av Isak Isaksson Frimodig, var et feilspor. Denne utvandret til USA, ref 04 nov kl 1303.
Isak Isaksson som ble gift i Seida i 1864 ble født i Kåfjord 1841, ref i dag kl 1537.  
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9754&idx_id=9754&uid=ny&idx_si de=30
Han var sønn av Isak Henriksson Martimo (Kaski) og Katarina Gustavsdotter Bucht. Jeg stoppet søket den gang da jeg fant Isak Isaksson (1839) og var sikker på at han var den rette.
Foreldrene Isak og Katarina (med Karl Gustav) må ha utvandret ca 1830 til Norge for å søke arbeid, men returnerte trolig i 1846,
ref spørsmål fra Stefan Wennberg 03 nov 0014 hvor var de mellom 1830 og 1846?
Isak ble etterlatt i Seida, pga forfrysninger og dårlig kledd iflg etterkommerne. Han vokste trolig opp i den samme familien hvor han ektet en, kanske to av husbondens døtre. Han drukner senere i Tanaelven etter tre ekteskap og mange barn. Gustav, Karl Gustav f 1830, og en søster Maria (ikke funnet, trolig født mellom 1832-1837 i Kåfjord) reiser videre østover (trolig sammen med foreldrene) hvor Gustav befinner seg i Vadsø i 1853. Maria skal iflg samme kilder bli gift i Vadsø.
Er du interessert i hva jeg har funnet på disse to sønnene, ekteskap, barn etc?
Greide jeg å fremstille dette forståelig? Noe er fakta (kirkebøker) og noe er basert på muntlige beretninger.
Mine feilprint fra 1700-tallet beklager jeg. Har antakelig beveget meg for mye mellom århundrene.
 
mvh Per Eivind