NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-28
Skrivet av: Sofia Carlsson skrivet 2003-07-23, 10:54
Hej Kjell,
jag har själv inte släktforskat på den sidan, men min kusin säger sej veta detta om Johan Lund (Hjort) (utom det du redan skrivit ner här) (jag citerar en kopierad, handskriven ansedel som hon skickat mej):
 
Dräng t o m 10 mars 1812 då han övertog torp 48, Hjort, från Martin Johansson och blev soldat vid Första majorens kompani, Västerbottens regemente, soldat nr. 901.  
Finns i rullorna från 1813, 28 3/4 år, 5 fot och 9 tum lång. En gift man. Mönstring finns bokförd vid 29 1/4 (?) års ålder, Johan anges som prefens vid mönstring - närvarande. Anteckning om rotering är svårtydd.
I 1813-20 + 1823-26 ård rullor anges en skada som Lund ska ha ådragit sig i Skellefteå: bleserad i högra handen under affären vid Skellefteaå, prefens.
Soldatlivet höll i sig fram till 7 juli 1836 (1830 gen.m.rulla V-b.reg.)
901, 48 Korpikylå HJORT. Volont. vid general Montheringen (?)
Bitext: Begär och får afsked med anmälan till underhåll för sjuklighet och ofärdighet i högra armen, uppkommen af en (svårtytt ord som påminner om telefon...) som han erhållit vid Skellefteå bevistat 1809, 1809 och 1814 års fälttåg i Finland och Norrige och är nu mindre arbetsför. Tjenst 18 år.
 
H. Buchts brefbok  
Afskedade soldaten - gratialisten (pensionerad soldat) - Johan erhåller 12 Rd Banco som ersättning/underhåll (se bitext ovan).
Från och med 1839 nämns nu Lund-Hjort som backsugesittare tillsammans med sin familj, eller hjon.
 
Slut på citerandet.
För övrigt har hon inte hittat exakt födelsedatum på varken Johan eller hans hustru. Hon räknar dock upp 6 barn: Johannes, Jacob, Eva Caisa, Henric, Isac och Anna Greta, varav Henric är den jag är släkt i rakt nedstigande led från. Hon har även antecknat att Isac ska ha utvandrat till Norge 1858.
 
Vet du mer om soldaten? Det är av stort intresse för min mammas släkt, eftersom deras (vårt) släktnamn, Hjort, kommer därifrån.
 
mvh
Sofia Carlsson.