NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-28
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-07-25, 20:46
Svanhild,
detta är intresant om något!
 
Av Vigert Haapasaari erhöll jag tidigare ett citat från någon bok av A. William Hoglund - Finnish Immigration in America, vari stod att läsa att dessa agenter från gruvbolaget Quincy Mining Company kom till Nordnorge under år 1864:  
 
During the Civil War the solicitation of Finnish miners in Norway inaugurated the mainstream of immigration from Finland to the United States. In 1864 they, locatedin the copper Country of northern Michigan, sent two agents to solicit miners from Norway. Consequently, in the two ensuingdecades perhaps between 700 and 1000 Finns came via Norway to the United States. Although few in number, these arrivals made Michigan better known to their homeland, and the state became the first major center for the much greater numbers of emigrants leaving unsolicited from Finland.
 
Detta är nog utan större tvekan det huvudsakliga och avgörande skälet till bl a den tidigaste tornedalska utvandringen till Norra Amerika. Väl i Norge under år 1864 - där det nästintill myllrade utav tornedalingar, både finska såsom svenska dylika! - så reste en del direkt till de förlovade gruvorna i Upper Peninsula, Michigan, medan andra småningom återvände hem till de tornedalska bygderna.
Väl hemma där så pratades det.... Och vips! så stack ett gäng därnerifrån direkt till Nordamerika. Bl a de jag redovisat för Övertorneå, Hietaniemi, Karl Gustaf och Nederkalix (har dock ej ännu kollat Haparanda stad eller Nedertorneå fr.o.m 1866 ännu).
Men egentligen är det ju inte alls något konstigt med det... det fascinerande är istället att vi kan påvisa dylika faktum...
 
Vi är inte alls så dumma, vi.
Tvärtom.
 
F.ö. Svanhild: Hur går det med virusmailen? Kommer de fortfarande in med jämna mellanrum? Hos mig har de sakta börjat dunsta bort, inte lika många längre som för en tre veckor tillbaka.
Trist sådant där,
ST