NULL Skriv ut sidan - Karl Gustav (Karungi)

Anbytarforum

Titel: Karl Gustav (Karungi)
Skrivet av: Birgitta Hansi skrivet 2014-11-09, 21:00
Hej Sollaug
Jag håller på att komplettera med orden Finland respektive Sverige där jag är säker på vilken sida av älven som gården eller byn låg på. Detta tar tid eftersom nuvarande Finland tillhörde Sverige före 1809 och sedan Ryssland. Så där detta saknas har jag endera inte hunnit med att komplettera tabellen eller så är jag ännu osäker på detta. Jag har omkring 150 html sidor med familjer från Lappland/Norrbotten Svenska/Finska sidan. En del till exempel Helsingby/Kaainunkylä som ligger helt och hållet på nuvarande Finska sidan ger 127 A4:sidor vid utskrift där har jag vid rubriken skrivit landsbeteckningen. När det gäller till exempel byarna Karungi och Kukkola som finns på bägge sidorna av Torneälven har jag bara börjat separera dem på olika sidor beroende på var de hör hemma med tanke på nuvarande landsgränser.  
 
Exempel
Alatornio Rippikirja 1780-1797 s. 561 Närä gård nr 1 1/6mtl i Mattila. Här handlar det om tiden före 1809 och Nedertorneå/Alatornio finns på bägge sidorna av nuvarande landsgräns. Men alla kyrkböckerna hamnade på Ryska sidan vid freden 1809. Därför måste man studera var gårdarna låg efter 1818/1820 eftersom böckerna dessutom fortsatte att samköras till omkring 1818. Här vet jag att Mattila bara finns på Svenska sidan så där är det enkelt. Neder- och Över Vojakkala finns på bägge sidorna så de kräver mer arbete med placeringen.
 
Karl Gustavs f.s. AI:1 1784-1820 s. 151-152 Huru gård i Karungi Pehrs föräldrahem. Här måste man också studera böckerna från 1820 för att se om man ska leta efter dem i Karl Gustavs f.s. Sverige eller Karunki f.s. Finland.  
 
Birgitta Hansi