NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2011
Skrivet av: Bengt Wanhainen skrivet 2011-04-13, 22:28
Hej Birgitta Hansi,
Jag har botaniserat intensivt i din imponerande tornedalska släktsammanställning och hittat flera nya anfäder och anmödrar.Jag konstaterar att jag har många släktingar gemensamma med dig. Betr en av mina anmödrar har jag en annan uppfattning än du. Det gäller skräddaren Olof Sundelins hustru Anna.Du hittar dom under Hietaniemi,Koivokylä. Om jag förutsätter att hennes dödsdatum 1835-1-27 är korrekt så hittar jag i Hietaniemi dödbok 1733-1849(Stig Inge G:s) Anna Jacobsdotter Bäck,Matojärvi. Annas far borde alltså heta Jacob inte Nils. Jag har sedan letat igenom Hieta födda mellan åren 1735-1760. Det finns mängder med Annor men bara en Jacobsdotter. Hon är född 1738-8-31. Far Jacob Salomonsson Grape, mor Elisabet Olofsdotter Pietainen, Koivokylä. Men jag tror inte riktigt på denna Anna, hon skulle vara 33år när hon får sitt första barn och 46år när sista barnet föds och hon är 97år när hon avlider. Allt är kanske möjligt men det känns inte riktigt bra, dessutom vet jag inte hur namnet Bäck kommer in. Jag skulle vilja hitta en Anna Jacobsdotter Bäck född mellan 1745-1755 men då blir det att leta i någon annan församling. Vad tror du om detta, kan åldrarna 33, 46, 97 vara möjliga?
En annan fråga: Vad betyder beteckningarna HiSki och A.R. som förekommer ofta?
Hälsningar Bengt W