NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2011
Skrivet av: Bengt Wanhainen skrivet 2011-04-11, 12:35
Hej Stefan och tack för ditt svar även om det inte gav mig Johans föräldrar mm. Det är ändå trevligt att det finns någon annan som intresserar sig för detta fall. Är du på något sätt släkt med Johan? Han är min morfars farfar.
Du skriver betr Brita Caisa att hon gifter sig 1830 med ryske mannen Johan Johansson Korp(obs inte Korpi)i Wälikoski! Kanske det är så att han hette Korp men att namnet med tiden ändrades till Korpi eftersom det namnet redan fanns i trakten. Han är alltså inte alls släkt med Korpi och därför hittar vi inte hans föräldrar. Jag har hittat en soldat Korp som finns nämnd i hfl A1:1 1784-1820 (SVAR 62371 sid111) Keräsjoki, Karl Gustav. Denna soldat hade en son Johan född 1764 som skulle kunna vara far till vår Johan, men jag har inte hittat den kopplingen ännu. Beträffande födelseort så kan man i Karl Gustav A1:5 sid 222 med god vilja och stor fantasi tyda det till Estland eller Lifland men det kan lika gärna vara Finland! Efter 1809 var Finland ryskt storfurstendöme och dom som efter det årtalet tog sig till Sverige kallades kanske för ryssar. Jag ska försöka forska vidare på soldat Korp-linjen och se vart det leder.
Hälsningar Bengt W