NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 juni, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 juni, 2010
Skrivet av: Svein Walsø-Mathisen skrivet 2010-05-27, 10:27
Hei!
Litt mere opplysninger vedrørende Israel Israelsson Swan.
I norske skrifter er Israel Swan omtalt som sjøfinne og i 1743 bor han i Bachjord som er en finnebygd i Ofotfjorden nær Narvik.Her lever han til sin dødsdag  1 april 1755 og er gravlagt på Ankenes. Det nevnes også at han var gift før han trefte Magdalena ??. og skal visstnok ha en sønn i første ekteskap, om dette er riktig vet jeg ikke.
 
Burman som i den genealogiske litteraturen oppgis å stamme fra slekten Bure fra Skelefteå. (Ole Bure\s slektsbok). Med sikkerhet kan slekten Burman ledes tilbake til Olof Jonssen Bure som levde i slutten av 1500,- tallet. Han hadde tre sønner: Jacob Burman - Bjørn Burman og Carl Burman.
Bjørn Burman ble sockenskrivare i Skelefteå. Han hadde en sønn Olof Burmann som omskrives som bonden i HJOGGBØLE i Bure sokni Vesterbotn
Denne Olof Burman ble farfar til borgaren i PITEÅ - Petter Burman - som ble stamfar for en finsk slektsgren. Broren til Petter Burman - handlaren i PITEÅ Jøns Burman død i 1730  
ble så stamfar til den nålevende svenske slektsgrenen. Dette er alt av informasjon jeg har av Burman i Sverige.Så hvem som er foreldre til Magdalena Abrahamsdotter Burman skal bli interessant å få vite. Jeg vet at hun kom fra Hietaniemi området.
Mvh.
Svein