NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009
Skrivet av: Thomas Aho skrivet 2009-11-29, 12:58
Hej alla släktforskare!
 
Jag tog ett DNA-test nyligen, och blev med anledning av min Y-DNA-profil kontaktad av en släktforskare i Finland. Det visade sig att jag har en väldigt bra överensstämmelse på Y-kromosomen med två ättlingar på fädernet till birkarlen Henrik Larsson, husbonde på Alatalo gård i Nedre Vojakala 1539-1560.
 
Det intressanta med denna information är att sannolikheten att denne Henrik Larsson är min anfader på fädernet är ganska stor (c:a 80%). Min äldsta kända anfader på fädernet är Jöns Henriksson Kunni (f. 1708). DNA-resultatet indikerar därmed att hans ffffff eller fffff är Henrik Larsson.
 
fffff-teorin skulle innebära att Jöns Kunnis far är Henrik Hindersson Kohkoinen - Kauvosaari. Enilgt Erik Kuoksu har han inget barn som heter Jöns. Han har dock barn födda 1706 och 1712, så att han skulle ha fått barn 1708 är inte omöjligt.
 
ffffff-teroin innebär att Jöns Kunni är barnbarn till Henrik Hindersson Kohkoinen - Kauvosaari. Eftersom Henrik Kauvosaari är född 1652, så är det möjligt rent åldersmässigt. Henrik Kauvosaari gifte sig 1696 (med Brita Henriksdotter), vilket utesluter att Jöns Kunnis far skulle vara ett äkta barn till Henrik Kauvosaari  och Brita Henriksdotter. Hade kanske Henrik Kauvosaari en son Henrik i ett tidigare äktenskap, eller utom äktenskapet?
 
I vilket fall som helst ett intressant exempel på hur traditionell släktforskning kan kombineras med DNA-analys.
 
Mvh
Thomas Aho
 
(Meddelandet ändrat av thomas_aho 2009-11-29 13:00)