NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2009-09-30, 18:39
Hej Ann-Britt,
Hans Wikström benämns han i ett dokument från 1871 då han säges vara extra kronojägare för två månaders tid. Av detta kan vi sluta att hans tilltalsnamn tycks varit Hans. Och efternamnet var Wikström, utan ck. I vart fall enligt vad jag har sett i handlingarna.
Jag har inte alls följt honom bakåt utan har bara stött på honom i olika sammanhang i Hietaniemi. Men han säges komma från Överkalix 1850. Han var skrivkunnig och talade både svenska och finska och blev ambulerande skollärare i Puostijärvi-Ylipää-Hirvijärvi-Raitajärvi område i oktober 1864. Skolområdena förändrades nog för honom med tiden men ännu 1886 har jag antecknat honom som ambulerande lärare.
P g a hans skriv- och språkkunnighet brukade han nyttjas till författande av olika dokument åt bönderna som sällan själva klarade utav att skriva. Och än sämre var det för allmogen med det svenska skriftspråket.
Han var även kyrkoväktare, kyrkvaktmästare, i Hietaniemi från sent 1860-tal till sin död 1890.
Han bodde i kyrkbyn Koivukylä men var åtminstone 1852 inhysesman i Niemis (därifrån hans hustru kom).
Om det nu stämmer att han kom från Överkalix till Hietaniemi 1850 så börja med att undersöka huruvida han var född inom den församlingen.
 
Hälsar
ST