NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 maj, 2009
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2009-05-30, 20:29
Ja, jag har delvis samma syn som du på birkarlarnas ursprung, o.s.v. Rimligen hade många kopplingar till handelsstäderna i Sverige och Finland, kanske också södra Östersjökusten (tyska namn i Öster- och Västerbotten tyder ju möjligen på det), och tidigare under medeltiden säkerligen Novgorod. Men tyvärr så är det som du skriver... Källmaterialet som hade kunnat bevisa eller motbevisa detta saknas i stort sett.
 
När man börjar gå igenom 1500-talets källmaterial slås man ibland över hur lite vi faktiskt vet (eller egentligen: hur lite som är vetbart idag) om en tid som inte är så oerhört avlägsen. Större delen av dåtidens människors liv ligger i skugga rent källmässigt. Man kan ibland pussla ihop yttre omständigheter i ett liv ganska väl, men själva människorna är så gott som alltid omöjliga att komma inpå livet. Har man tur kan man snubbla över brottstycken.
 
Utdöd är ett svårt begrepp, kanske en lite klumpig formulering, när jag tänker efter. Vad jag menar är att en utdöd släkt inte kan kopplas till senare generationer -- alltså försvinner ur källmaterialet, om släkten sedan verkligen dog ut är en annan sak.
 
Min tanke med övre Tornedalen har delvis varit att kontrastera med Nedre Tornedalen (Karl Gustav och Nedertorneå. Jag håller just nu på att göra samma sorts arbete om detta områdes birkarlssläkter, men det kommer nog ta ett par år innan det blir färdigt.  
 
Hälsningar
 
Erik Kuoksu