NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 maj, 2009
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2009-05-14, 08:59
Jaha, det var alltså Carol Hokana i Boston som publicerat min dåvarande spekulativa hypotes på ett sådant sätt att man kunde ta det för en bekräftad sanning. Ja, ja, man får passa sig till vem man lanserar sina teorier. Ibland blir det ju missförstånd när man kommunicerar på olika språk också.
 
Erik Olssons son hade det varit spännande att vet mera om, men det är nog nästintill omöjligt. Uppenbarligen dog han tidigt. Såvida man inte hittar något i någon helt annan källa i något helt annat ärende, och kan knyta ihop detsamma? Det händer ju ibland när man minst anar det. Likaväl vad det blev av alla döttrarna? Sannolikt blev de gifta i närområdet, men med vem? Ett redigt arvsbråk i tingsannualerna brukar kunna bidraga till att lösa sådana här genetiska spörsmål, men jag har inte sett något sådant rörande Toljus. I och för sig hade de en arvsskandal under 1760-talet, men det är en helt annan historia.
 
Förvisso benämner jag Övertorneå-Hietaniemiområdet såsom mellersta Tornedalen, men jag blir ändå nyfiken på att veta vilka birkarlar du från dessa trakter skriver om i din bok?
 
Har du någon sammanfattning av boken på någon webbsida? Jag är själv så dålig på att söka på internet.
 
Hälsar
ST