NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 maj, 2009
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2009-05-13, 10:06
Hej Torikka!
 
Tack för ditt svar. Jag hittade uppgifterna om att Per Olsson Toljus var sonson till Erik Olsson på denna, mycket riktigt, amerikanska hemsida:
 
http://home.comcast.net/~hokafanti/zehx.htm
 
Men precis som du skriver har jag inte hittat något i källorna som tyder på att det skulle stämma.
 
Jag tycker också att det verkar troligast att Per var måg till Erik (eller gift med hans sons änka), inte minst eftersom vi vet att Erik Olsson faktiskt hade en måg (se t.ex. mantalslängden 1655), men som så mycket annat innan kyrkoböckerna på 1700-talet klarlägger sådana här släktförhållanden, lär det aldrig kunna bevisas. Ingenting är tvärsäkert när det gäller släktforskning innan 1700-talet, varken i Tornedalen eller någon annan stans.
 
Jag har ingen egen koppling till Toljus-släkten, utan ställde frågan eftersom jag förra sommaren höll på att färdigställa min bok om övre Tornedalens (dvs. Övertorneå och Hietaniemi) birkarlssläkter, och detta var en av de punkter jag kände mig osäker på -- eller rättare sagt, jag kände mig så säker på arbetshypotesen att Per var måg till Erik att jag inkluderade den i boken (som nu alltså sedan ungefär ett halvår är färdig och tryckt). När jag snubblade över uppgifterna att Per var Eriks sonson blev jag förbryllad, men jag förkastade dem ganska fort och återgick till huvudspåret.
 
hälsningar
 
Erik Kuoksu