NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 maj, 2009
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2009-05-11, 19:58
Hej Kuoksu,
 
Jag har varit borta från dessa sajter ett bra tag. Upptäckte precis din förfrågan om Toljus den 21 juli 2008. Jag tror jag eventuellt kan bidraga med något såsom ett svar. Även om det inte är fullkomligt.
 
Per Olofsson Toljus var min ff ff ff ff ff ff och jag har för länge sedan försökt att klura ut mera om honom och hans liv, men än så länge känner jag mig inte riktigt säker på hans korrekta koppling till företrädarna på hemmanet.  
 
Jag tar nu enbart ur minnet (så ta inte allt helt bokstavligt): Lappfogdesonen Erik Olsson på föregångaren till Toljus hemman hade en sonhustru redan 1644-45, vilket därmed rimligtvis påvisar att han åtminstone haft en icke namngiven son som hunnit gifta sig. 1645 antyds denna kvinna heta Margeta. Jag spekulerade då (under sent 1970-tal) att måhända Per Olsson då var en sonson och att ”den saknade fadern/länken” skulle ha varit en Olof Eriksson. Men jag visste inte detta, huruvida det kunde vara sant eller inte. Jag nämnde denna min grova arbetshypotes för ”någon” (minns ej idag vem, men misstänker måhända någon vetgirig amerikan?), och får nu genom dig höra att det används som en sanning. Jag har nog själv förkastat den hypotesen för länge sedan. Inte för att den är omöjlig, men däremot troligen helt omöjlig att belägga i källorna.
 
Jag blir nu naturligtvis väldigt nyfiken på vilken hemsida du hittat detta? Vilken länk? Jag vill inte stå för sådan osäker och hypotetisk information som så lätt kan inhämtas från olika webbsidor. Det enda jag med säkerhet vet, är att Erik Olsson hade åtminstone haft en son som var gift under tidigt 1640-tal, men jag har inget namn på honom och heller inget öde. Jag minns att jag avsåg att försöka återfinna honom såsom soldat i någon utskrivningslängd från tidigt 1640-tal, men erinrar mig nu inte huruvida jag lyckades hitta någon som kunde passa med det namn han i så fall möjligen borde ha haft: ”Olof Eriksson”?
 
Kallioisen Erkki angav någonstans, vill jag minnas, Per Olssons hustru såsom ”Margeta Henriksdotter”. Domboken av januari 1675 antyder väl henne mera som ”Eriksdotter”? Av det tolkade jag att Per Olsson var måg på gården. Men det framgår ju även att Erik Olsson haft ytterligare döttrar. Jag har även en dimmig minnesbild av att någon finländsk forskare trodde sig ha tolkat domboksuppgifter rörande Per Olsson såsom kopplingar till Niska eller Pekka i södra delen av Kainuunkylä. Men det har jag ingen ytterligare kännedom om.
 
Nå, i vart fall kan jag helt och hållet bekräfta att indicierna på att Per Olsson Toljus skulle vara Erik Olssons sonson enbart har uppkommit såsom en tidig obekräftad hypotes. Ingenting annat. Däremot uppfattade jag Per Olsson såsom en aning ”för ung” för att ha varit svärson till Erik Olsson, men å andra sidan har vi ingen uppgift om Erik Olssons barns födelseår. Han kan ju likaväl ha varit 50 år gammal när han blev far? Likaväl som 20? Vi vet inte.
 
Jag pratade för bra länge sedan med Erkki om denne Per Olsson Toljus, men han hade ingen egen teori. ”Troligen en svärson på gården”, svarade han bara. Vad jag då för snart trettiotalet år tillbaka spekulerade uti – då när jag någonstans sett hustruns patronymikon som ”Henriksdotter”, var att Margeta Henriksdotter var änkan efter Erik Olssons för tidigt avlidne son. Och att Per Olsson Toljus sedermera gifte sig med denna änka och därmed till gården? Men jag kan inte idag bekräfta vilket som.
 
Per Olsson och hans hustru Margeta hade ju faktiskt en son Olof Persson Toljus som bör ha varit född i början av 1640-talet. Han var soldat mesta delen av sitt liv och deltog bl a i Skånska kriget och slaget vid Landskrona i juli 1677. Det var han som var far till efterträdaren Erik Olsson Toljus, som var född 1671 och dog 1737 (tror jag det var?). Du är inne på detsamma, men kopplar inte riktigt ihop dem som samma personer. Men så var det i alla fall.
 
Har du någon egen koppling till dessa Toljus?
 
Hälsar
ST