NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 november, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 november, 2008
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2008-07-21, 13:42
Släkten Toljus har då och då tagits upp här på Anbytarforum. Den förste  släktmedlem som det finns en helt säker (med de vanliga reservationerna mot termen säker, naturligtvis) koppling till är Per (Peder) Olsson Toljus, husbonde på Toljus gård i Niemis 1665-75 och gift med Margareta, husbonde på gården 1678-92.
 
Jag har antagit (som en hypotes) att Per är identisk med den måg, som omnämns på gården under några år vid mitten av 1650-talet, under den tid när gården stod under Pers företrädare Erik Olofssons (husbonde 1623-60) husbondeskap.  
 
Nu hittade jag för några dagar sedan uppgifter på Internet om att Per Olsson Toljus skall ha varit Erik Olofssons sonson. Han skall enligt dessa uppgifter ha varit son till de för mig okända Olof Ersson Toljus och Margareta, och sonson till Erik Olsson Tollius Tulkki - rimligen den Erik Olofsson, som var Pers företrädare på gården. Pers hustru, vilken om min hypotes om Per som måg till Erik Olofsson skulle vara riktig, borde heta Margareta Eriksdotter, skall enligt hemsidan jag refererar till ha hetat Margeta Henriksdotter.
 
Finns det några bevis på eller indicier för att Per Olsson Toljus var sonson till Erik Olofsson? Vad säger Erik Wahlberg om Per Olsson Toljus ursprung?  
 
Har någon några idéer?
 
MVH
 
Erik Kuoksu