NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 oktober, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 oktober, 2007
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2007-08-30, 19:44
Hej Inger!
Härstammar du från Johan Karinsson Teiriniemi, född 9 november 1846? Om så, så har jag enligt gamla noteringar noterat att hans far var backstugusittaren Johan Nilsson Esperi i Kukasjärvi (f. 1814 d. 1878), som i december 1847 gifte sig med Eva Kaisa Johansdotter Pitkäkari (f. 1821).
Hans mor var den ogifta inhyseskvinnan Kaisa Ersdotter Teiriniemi i Niemis by (f. 1825 d. 1890), som under 1840-talet var piga i just Kukasjärvi och under den tiden lyckades framföda två oäkta barn. Johan var den andra.
Johan Teirniemi må ha kallats för Granvik (vilket jag dock inte har påträffat), men samtidigt vet jag att det fanns en annan man vid namn Johan Granvik som bl a uppehöll sig i Puostijärven alapää. Det var Johan Abrahamsson Granvik (f. 1833 d. 1907). Han var gift sedan 1865 men frånskildes 1874 p g a hustruns otrohet (om jag nu minns helt rätt ur minnet?). Johan Granvik kan därigenom ha uppfattats såsom en moralens väktare, men det var han absolut inte eftersom han själv hade oäkta barn.
Tidsmässigt kan han således mycket väl ha varit far till Johan Erik Edvard Johansson f. 1875.
Teiriniemi och Miekojärvi låg på sockengränsen mellan Överkalix och Hietaniemi, vilket även då var språkgränsen mellan svenskan och finskan. Namnet Granvik hade också översatts från det finska Kuusilahti och var såsom antytts ett hemman i just Miekojärvi (eller låg det precis i själva Teiriniemi?).
Johan Teiriniemi avled också i just Teiriniemi, Miekojärvi, den 29 mars 1918. Hustrun Brita Helena hade dött redan 2 februari 1890 av nervfeber.
 
De gifte sig i november 1880 och då hade hon redan framfött tre barn. Möjligen var Johan Teiriniemi far till alla dessa tre, i vart fall till den andra. Efterfrågade Johan Erik Edvard var den äldsta. Därefter fick de i äktenskapet ytterligare tre barn, tillhopa sex st.
När nu Johan Teiriniemi var far till Brita Helenas andra oäkta barn, så bör han rimligen även ha varit far till hennes tredje? Och därefter gifte de sig.
Men var han då far till den förstfödde sonen? Var har Johan Erik Edvard själv uppgivit sig vara son till Johan Granvik? Jag är intresserad av denna källuppgift? Skriftlig eller muntlig?
 
Ifall du har härkomst från Johan Teiriniemi så är jag också väldigt nyfiken på att veta om du hört talas om hans yngre halvbroder Abraham Karinsson Teiriniemi (1855-1928). Han har jag hört många traditioner om eftersom han kom att bo på min fars hemgård i Niemis. Traditionen benämner honom som Kieri-Aapo, vilket ev. kan härledas till hans biologiske far?
 
Inte är det väl så att du måhända har något fotografi på Johan Teiriniemi (f. 1846 d. 1918) och/eller hans halvbror Abraham Teiriniemi (f. 1855 d. 1928)?
 
Hälsar, och undrar,
ST