NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-30
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2007-05-07, 18:14
Hej Gunilla,
jag misstänker att du tänker på uppfinnaren Eric Rothfjells far, va? Jag hade förmånen att lyckas vara i kontakt med honom för ca 10-15 år sedan, och då berättade han för mig om sin barndom på Kunni hemman i Niemis (Luppio) by, där han föddes 1913. Tyvärr hittar jag inga egna anteckningar om detta precis nu. Men pappan var tullare och familjen flyttade efter några år till Haparanda där Eric växte upp. Därefter - när han blev vuxen - nådde ju Eric sitt världskändisskap genom uppfinningarna pch mottagandet av Konungens guldmedalj i 8:e storleken i högblått band på Stockholms slott vintern 1993-94. Som bekant är skapade ju Eric det moderna identitetskortet som vi alla har idag. Han var ju även inblandad i den moderna bankomatens tillkomst. Liksom till ursprungsversionerna av den elektroniska TV-kameran. Vid uppfinnarmässan i Paris 1956 erhöll han det stora priset. Han fotograferade även finska flyktingbarn, avseende för passbilder, i massor, varpå han senare mottog Frihetskorset av Finska konsulatet. Det finns nog en hel del ytterligare att nämna om honom. Jag känner stolthet över att vara född i samma lilla tornedalsby som Eric Rothfjell.
Eric Rothfjell borde få stå staty vid Kunnigården i Niemis?
Förhoppningsvis hittar Stig-Inge någonting i sina filer.
Och nu är det plötsligt ishockeydags på TV.
Hälsar
ST