NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-07
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2007-04-25, 07:39
Hej igen Roland,
Detta med att de besökte sin ”kusin” är tämligen vanligt. Liksom deras ”bror” o s v. Jag har många exempel på det, men personerna de reser till i de fall jag kunnat kontrollera har än oftare varit gamla barndomsvänner från hembyn och liknande. Tydligen hade amerikanska myndigheterna satt hårdare tryck på immigranterna kring sekelskiftet 1900, för det syns i de ankommande passagerarlistorna att immigranterna nödgas uppge deras exakta resmål samt namn och relation till den dit de är på väg. Det är då i detta perspektiv som immigranterna reser till alla sina ”bröder” och ”kusiner” m fl. Min farfars bror, t ex, reser till en icke existerande ”brother”.
 
Detta med Anders Fors är ju intressant, men jag är väldigt tveksam att han rest till Norra Amerika före 1865. Har du annat som motsäger det, så önskar jag få besked. De första tornedalingar som jag har funnit som från hemorten i Tornedalen åker iväg på denna resa, startar våren 1865. Därför tvekar jag på din uppgift om eventuellt 1850-tal. Uppifrån Finnmark i Nordnorge startade emigrationen 1864 medan övriga Norge har släppt iväg emigranter redan från 1850-tal och än tidigare.
 
Kolla in litet information här:  
http://www.mfhn.com/houghton/finn/s_torikka/WhyDidTheyGo.asp
 
Har du mera detaljerade uppgifter om Johan Fors och hans amerikaresor? Om de måhända for tillsammans 1891, eller i vart fall kring samma tidsperiod, så har de ju naturligtvis blivit bundsförvanter. Har du uppgifter om hans övriga resor du enkelt kan få fram? Var han i Hancock, Houghton, Michigan, år 1907? Vad hände med honom sedan?
 
Undrar
ST