NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-07
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2007-04-22, 10:07
Hej Roland,
jag har ännu inte haft tid att studera tingsprotokollen rörande detta mordet, vilket ju skulle ha skett i hans hem nedanför Karhuvaara vid Persomajärvis västra sida. Dock hörde jag för säkerligen snart tjugo år tillbaka, att mördaren misstänktes vara just denne J.P. Juntti.
Huruvida detta stämde eller inte, får vi kanske aldrig svar på? Ifall det nu var - vilket alltså traditionen sagt - Juntti, och han frikändes vid tinget (?), alternativt endast ådrog sig en misstanke (?), och att ingen annan blev dömd för mordet, ja, då kan ju inte ens tingsprotokollen utvisa vem som mördade Johan Persson Karhuvaara.
 
I vart fall kan vi i kyrkoboken se att J.P. Juntti , f. 1860, var vid tidpunkten 1889 landbonde på nr 5 Kenttä i Persomajärvi. Han hade sedan fem år tillbaka hustru och fyra barn.
År 1891 beger han sig iväg till Amerika, ensam. Om han ev. kände sig skyldig till mordet eller inte, så tycks han då inte ha flytt iväg till Amerika?
Sensommaren 1899 kommer han tillbaka hem igen från Amerika. Då blir han torpare på Bäckaskog under hemgården nr 1 Juntti. När han återkom hade två av hans fyra barn avlidit. Sju år senare avlider det tredje barnet. Om detta ev. är orsaken - eller om ryktena och baktaleriet kanske nådde honom ända in i ryggmärgen? - vet vi icke, men vi vet att han återigen beger sig till Amerika år 1907. Därefter är han borta.
Änkan lever till 1922 och sonen levde väl till 1960-talet, tror jag.
J.P. Juntti är noterad som halt.
 
Enligt en gammal kladd jag hittat här hemma, så hade jag i november 1993 antecknat vilka domböcker från Övertorneå tingslag som jag fram till då hunnit ögna igenom. Urtima tingsboken 1872-1893 (AIb:8) har jag sett, men dock inte gjort några noteringar om detta mord. Om mordet finns med i denna inbundna protokollsbok, ja, då har jag definitivt haft hjärnsläpp som inte antecknat mordet i Karhuvaara.
Men mordet kan även ha tagits upp i lagtima tingen, och just när det avser åren 1889 och 1890, så visar det sig att dessa två böcker hade jag inte då 1993 (och fortfarande ännu inte) hunnit studera. Jag har läst 1888 och 1891, precis före och efter...
 
Så min teori är att mordet tagits upp i Övertorneå lagtima ting, antingen i ett extra ärende i pågående vårting 1889 (Om tinget det året förelåg sent på våren/försommaren? Annars brukade tingen vara tidigare på våren) eller senast under hösttinget 1889. Hade man ingen mördare att nita dit, ja då lär ju tingssaken ha fortsatt in i vårting och kanske även höstting 1890.
 
Men, som sagt.... bara jag nu inte missat - p g a då varande okunnighet - denna mordutredning från urtima tingsboken? Jag vill minnas att dessa urtima tingsböcker gick jag igenom vid 1980-talets mitt någon gång. Så det är ju ett tag sedan. I vart fall har du här källorna var du kan hitta anteckningar om vad som egentligen hände. Eller inte hände.
 
Huruvida dottern i Karhuvaara skulle ha avlidit av misshandel någon vecka senare, kan du ju tämligen enkelt utreda genom att läsa igenom Hietaniemi dödbok för tiden efter 20 maj 1889.
 
Hälsar
ST