NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-30
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2007-01-14, 20:50
Hej igen,
inte vet jag hur mycket det är värt, men mina gamla 1970-talskladdar rörande Tulkkilahemmanet utvisar i vart fall idag för mig själv, att bonden Isak Isaksson Curtilius (f. 1658 d. 1742) på Ala-Tulkkila hemman på Tulkkilansaari inom Armassaari by, var gift omkring 1680 med en kvinna vid namn Brita Jönsdotter.
Detta är uppgifter jag för snart trettio år sedan har upplevt att jag kunnat läsa mig till, samt tolka och uppfatta såsom sannolika.
 
Isak och Britas äldsta till vuxen ålder uppvuxna son var Isak Isaksson Curtilius d.y. (f. 1682 d. 1762). Om denne Isak Isaksson har jag på den tiden antecknat följande:
Husbonde först å Juva hemman i Koivukylä (från 1722) tillsammans med Jakob Karlsson Juva. Från 1724 husbonde å Kunni i Niemis.
Omkring 1705 gift med Malin Olofsdotter, d. före 1740.
Ev. gift en andra gång med en Brita (?). Här har jag antecknat frågetecken. Minns ej idag hur jag resonerade på den tiden. Dock vet jag med mig hur svårt det kan vara att tolka källorna från de tider det nu anbelangar.
Rörande deras barn känner jag enbart till Ablona (Apollonia) f. 1713 d. 1796, som gifte sig med hemmanets nye husbonde Jöns Hindersson Kunni, f. 1708 d. 1780.
Säkert hade de ju fler barn än endast en dotter, men måhända dog de alla små? Hade någon av dem vuxit upp hade de säkert påträffats någonstans med tanke på att den lokala kyrkoherden mera än gärna noterade deras gamla prästerliga släktnamn Curtilius/Curtilia. Men troligen redan denna tid hade Curtiliussläktens medlemmar börjat tappa det känslomässiga högreståndsdeltagandet i den lilla socknen de hade historiskt haft rätt till, för att övergå till finskspråkiga lokala bondesläkter?
I vart fall torde en eventuellt vuxen son i familjen ha varit den som övertog Kunni hemman efter föräldrarna. Nu var så inte fallet.
 
Jag har en gammal not om en Isak Curtilius (Uhloens.) såsom student i Åbo 1695. Kan det verkligen röra sig om denna Isak Isaksson Curtilius, senare Kunni, född 1680? Är något tveksam, med tanke på åldern? Måhända kan det ju ha funnits någon annan Isak Curtilius som var i studentålder år 1695?  
Anund Isaksson Curtilius, kapellanen i Hietaniemi, hade ju ett gäng kända barn fr o m 1678, men såvitt jag känner till finns ingen vuxen kläpp som hette Isak?
 
Nåväl, det ger sig vad det lider. Kör försiktigt.
Hälsar
ST