NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-09-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-09-22
Skrivet av: Gunnar Hjortsberg skrivet 2013-06-30, 23:05
Tack igen Annika!
Jag hade hittat en del av de uppgifter du gav mig men en kedja blir ju inte en kedja förrän alla länkar hänger ihop och det gjorde de inte och helt säkert är det kanske inte än heller.  
Jag hade hittat ”din” Nils i födda Tving och vad jag kommit fram till finns det bara en Nils Nilsson född omkring 1790 i Tving som är den angivelse som finns i hfl i Ronneby. Jag hade även flytten till Hjortsberga och Förkärla, men saknade inflyttningen i Ronneby. Inflyttningslängden i Ronneby är oredig vid det aktuella årtalet och om jag inte är helt fel ute så saknas inflyttning för 1815 (jag hittar den inte). Anteckningen i hfl AI:10 sid 68 hade jag inte hittat (har inte SVAR).  
 
På sid 73 återfinns Nils gift och med sonen Sven som prästen felaktigt har kallat Nils. Du hittar dem även på följande platser: AI:13 sid 7,38 och 78 i AI:16 sid 141, 98, 292, 221 och 82 samt i AI:19 sid 42.  
 
Den hänvisning du nämner till inflyttningssedeln 14 hittar jag inte. Kan du ha läst fel? I kanten står en anmärkning som jag tyder till ”1814 p 105” och någon text som jag inte kan tyda. Vad jag heller inte kan tyda, men som kan vara av värde, är den anmärkning som står på AI:16 sid 82. Där står ”Nils står(?)” och ett ord till. Kan du tyda det? Det kan vara något som förklarar Nils försvinnande.
 
Har även tittat på bouppteckningarna 1789-75-267 och 1824-76-363 så jag tror att Nils Nilssons kedja därmed hänger ihop men att sista länken/länkarna fortfarande saknas.
 
När det gäller Christina har jag inte hittat någonting mer än att det står i hfl att hon är född i Karslkrona.
 
Mvh
Gunnar