NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-14
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2006-12-30, 15:45
Hej,
angående kaplanen Isak Curtilii boende på gamla Tulkkila stamhemman ute på själva holmen Tulkkilansaari inom Armassaari by, så erinrar jag mig mitt besök där ute i juli 1985. Jag var där med lokalkännaren Pentti Yliheikkilä från Armassaari. Väl på plats vid gamla gårdsplatsen fann vi Saaren Leevis son där på höslåtter. Saaren Leevi var den sista bofasta därute. Han dog 1955.
Där stod också då ännu en gammal ladugård, i vilken höhässjaren placerade sitt torkade hö.  
Jag studerade denna ladugård och tyckte mig naivt kunna se att den blivit tillbygd någon gång. Då säger slåtterkarlen ungefär som så, att byggnaden har en gång i tiden varit manbyggnad. Där bodde det en präst för väldigt länge sedan.
Ungefär så, sade han.
Naturligtvis struttade jag omgående in i den gamla timringen och studerade arkitekturhistoriskt efter detaljer som kunde verifiera att denna ladugårds östra del en gång varit manbyggnad. Och med mina naiva ögon tyckte jag mig se att de gamla kobåsen var ditplacerade på ett sätt som utvisade att de inte stått där från början.
Historiens vingslag susade runt min skalle, och jag ställde mig frågan:
- Var denna östra del av denna gamla ladugård verkligen från tidevarv före 1670-talet?
 
Svaret har jag inte fått ännu. Undrar om byggnaden alltjämt står kvar?
Minns jag rätt har jag misstänkt att gamla gårdsplatsen blev den som senare kallades Ala-Tulkkila. I detta aktuella fall tror jag vi befann oss på Yli-Tulkkilas gamla gårdstun. Men i och för sig behöver ju inte traditionen ha fel ändå, eftersom timringar i alla tider har flyttats till andra platser.
 
Summerar
ST