NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-14
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2006-12-19, 19:04
Hej,
för många, många år sedan försökte jag botanisera i Finland var det fanns gårdsnamn eller byanamn som hetter Kurtti eller med avledningar av detta namn. Jag gjorde en sammanställning, men i vanlig ordning kan jag inte finna den nu (ärligt talat; jag har ingen som helst aning om var den kan finnas... och jag är ju arkivarien...).
Dock minns jag detta med Ijo (Ii) samt bl a orten Kurtti (nuv. Yli- och Alakurtti) som väl låg på nuvarande ryska sidan högt uppe i nord?
En not finner jag dock nu, och det är en Erich Kurti påträffad i Ijo mantalslängd 1637. Samt att namnet Kurtti påträffas i Kuusamo 1723 och 1789.
 
När Isak Klemetsson Curtilius, som ju bör ha varit född omkring 1620, inskrevs vid Åbo Akademi år 1644, benämns han Isaac Clementis Kurti. Ostrob., kallas Curtius. När han året efter, 1645, inskrevs i Uppsala benämnes han Isaacus Clementis Curtius. Ostrobothniensis.
 
Det synes ju som om han kom från Österbotten då? Fast å andra sidan är detta ingen garanti för att så var fallet, dock inskrevs han bland övriga österbottningar i någon sorts motsvarande studentnation.
Men vi kan nog utgå ifrån att han var österbottning.
 
Och då passar ju denna Klemet Tomasson in tämligen väl. Dock hade man ju för identifieringens skull gärna ha sett en son Tomas och en son Josef bland Isak Curtiliii barn? Namnet Josef kommer ju in bland ättlingarna år 1732, men han var uppkallad efter sin morfar som bar det namnet.
 
Men detta är en väldigt god hypotes. Hoppas någon kan finna ut något ytterligare.
 
Julgranshuggningssdags,
ST