NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-09-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-09-22
Skrivet av: Gunnar Hjortsberg skrivet 2013-06-28, 00:28
Tack Annika!
Jag har varit nära lösningen men det finns en skillnad mellan proffs och amatörer. Proffsen hittar det som amatören frågar om.
Jag har gjort flera fel, fel som jag inte borde ha gjort efter många års letande i kyrkböckerna. Jag tog vissa saker för givet och det straffar sig. Hfl för Förkärla har jag tittat i flera gånger men inte reflekterat över att det stod att Sven kom från Hjortsberga så när jag letade i inflyttningslängden för Förkärla så letade jag i kolumnen ”kom från” för att hitta Tving och det var naturligtvis det stora felet. Jag hade ju Sven på den sidan jag tittade på men..
Sedan tittade jag på inflyttningen i Tving men där finns han inte med, av någon anledning. Men två uppslag längre fram finns hans flytt till Hjortsberga.
Dessutom stod det i Ronneby AI:19 att båda sönerna flyttade till Tving och hjärnan var väl inställd på att hitta båda, och dessutom gjorde jag samma fel i utflyttade från Ronneby när jag letade efter Tving när prästen tydligen har skrivit fel socken och skrivit Hjortsberga i stället.  
Så vad är det man säger, genväg blir senväg.
Det känns lite genant att göra så många fel på en och samma gång, men förhoppningsvis har jag lärt mig något.
Tack än en gång! Nu återstår föräldrarnas härkomst.
Mvh
Gunnar
 
(Meddelandet ändrat av Hjortsberg 2013-06-28 23:59)