NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-12
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2006-05-08, 17:36
Hej Knut,
detta bör nog kollas upp mot församlingsboken, men enligt väldigt gamla noteringar jag gjort (tyvärr utan datum!) så var en avlägsen släkting till mig en Isak Isaksson Tiensuu (även kallad Hääkeri) f. 1848, boendes i Armasjärvi by i Hietaniemi. Han är bonddräng på Tiensuu hemman. Reser till Norge 1867-68, återkommer hem, samt avreser igen till Norge 1870. Enligt informella uppgifter fanns han i hemorten våren 1871. Bondsonen Isak Isaksson Häger, som alltså bör vara identisk med denne Isak Isaksson Tienssu (p g a att Tiensuuhemmanet även kallades för Häger, Hääkeri) utvandrade utan officiella papper till Norra Amerika troligen sommaren 1873. Detta enligt Övertorneå tingsprotokoll 31 oktober 1873 § 36).
Men om han nu är identisk med din morfar (datum måste ju kontrolleras förstås), så kanske han aldrig nådde fram till Amerika? Utan blev kvar i Nordnorge? Det är ju lika intressant.
 
Varför du inte hittat honom i födelseboken i Hietaniemi bör komma sig av att hans föräldrar bodde på Paavola i Orjasjärvi mellan 1847-1852, då de flyttade till Armasjärvi. Förvisso är det endast några kilometrar mellan dessa byar, men dock helt skilda församlingar! Således är denne Isak Isaksson Tiensuu (Hääkeri) född i Övertorneå församling!
 
Vet du alldeles säkert att din morfar var från just Armasjärvi i Hietaniemi? Annars är det ju så att namnen Isak och Tiensuu varit tämligen vanliga i Tornedalen.
Så jag påstår inte här och nu att detta är din morfar, men möjligheten finns ju.
 
Hälsar
ST
Luleå
 
(Måhända avlägsen släkting?)
 
PS) Jag reser bort några dagar, men finns att nå på:
sture.torikka@bredband.net