NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-01
Skrivet av: Håkan Bergström skrivet 2005-10-27, 14:17
En liten påminnelse till dem som släktforskar i Tornedalen: GLÖM INTE arkiven på finska sidan.
 
I åratal har jag sökt efter fadern till min ff ff Johan Bergström som föddes oäkta i Hietaniemi i mars 1824. Eftersom lägersmål inte längre lagfördes på Övertornetinget, gav domboken inget napp.  
Men för ett tag sen fick jag id?n att kolla på finska sidan med, vilket jag egentligen ju borde ha fattat för länge sen. Att det ska vara så svårt att handskas med 1809 års gräns!
 
Hursomhelst blev det Bingo! Modern Maria Saari hade stämt bondemågen Fredrik Karkiainen från Alkkula till tinget i kejserliga Öfver Torne socken.
 
Han drogs 'kicking and screeming' till tinget och blånekade hela tiden. Vittnens fanns i form av tre trallande pigor som visste berätta att Maria och Fredrik brukade sova nakna tillsammans.
 
Rätten var tveksam och erbjöd Fredrik att gå ed på att han var oskyldig, men se det ville han inte; i stället överklagade han utslaget till hovrätten i Vasa.
 
Så småningom fick tinget nys om att han ingått förlikning med Maria; men som det visade sig inte som ett erkännande utan bara för att få slut på pratet och han vägrade fortfarande att gå ed. Summan av kardemumman blev att häradstinget inte trodde honom utan dömde honom till böter för lönskaläge på vintertinget 1826.
 
Maria blev senare det året städslad som piga hos prosten Wijkström i Matarengi och när hon flyttade till Överkalix 1828 finns noteringen 'ärlig' i husförhörslängden där, vilket väl härstammar från Wijströms flyttbetyg.
 
Eftersom Fredrik inte ville gå ed på sin oskuld och eftersom Maria tydligen var känd för sin ärlighet drar jag slutsatsen att det nog var Fredrik Karkiainen-Juva (han var född på gården Juva i Koivukylä) som var fadern.