NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-17
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2005-04-02, 20:48
Hej Bergström,
bara kort ur minnet:
- att mödrar stämde oäkta barns fäder till tinget har väl pågått så länge som mödrar nu har gjort detsamma? Tidigare hade det väl skett per automatik från myndigheternas sida (fram till början av 1860-talet)? Men senare var det ju upp till modern själv. Nog vet jag att jag sett sådana ärenden åtminstone från sent 1880-tal.
Karl Gustaf Wikström, så hette han väl?, var en horbock och blev ju misstänkt redan under 1830-talet. Men inte förrän 1857 avsattes han. Om jag nu kommer ihåg rätt?
Han var en snuskgubbe som ritade kvinnliga könsorgan på papper - men utan skriven text (såpass smart var han ju att inte efterlämna skriven text med underskrift) - vilka han lät sin prästpiga ta med sig och lämna till någon av prästen utvald bondhustru eller liknande. Rutinen måste ha varit så väl förankrad i närområdet, för åtminstone några av de utvalda gick efter mottagandet av en dylik teckning därefter direkt till Wikström för umgänge.
Vet att det finns några av dessa prästteckningar bevarade hos Svea hovrätt.
Wikström levde sedan länge kvar i Hietaniemi där han dog under andra halvan av 1880-talet. Han återvann sakta men säkert stora delar av sin respekt och blev allmänt allmogens skrivare när dessa behövde fästa några uppgörelser på pränt.
Hietaniemi annexförsamling hade litet otur med sina komministrar denna tid: efterträdaren Stenborg tog sig ju själv av daga.
Så var det,
ST