NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-09
Skrivet av: Stig-Inge Gustafsson skrivet 2004-11-24, 00:40
Hej igen!
Bevisläget är nog rätt dåligt vad gäller Anna Henricsdotter Curtilias tillhörighet. Jag har hittat en Anna hos Henric Jönsson Carinen i Armassaari 12 i kommunionboken 1736-1740. Hon var gift med Henric Jönssons son Pehr. Dock står det inte att hon var en Curtilia. Jag har läst någonstans att hon ska vara en Curtilia med hänvisning till Wahlbergs papper, men jag har också uppgiften att hon ska vara dotter till Henric Jönsson. Detta senare verkar ju fel med hänvisning till uppgifterna under tolvan. Därför hamnade hon i filerna som en Curtilia.
 
I Armassaari 1 finns 1736 en Henr: Curtilius med hustru Margeta och modr: Brita. Brita noteras som mortua 1740 och jag har antagit att det är hon som dör 107 år gammal. Det verkar ju helt osannolikt att hon skulle fött fram Anna 1710, 77 år gammal så här måste ju mina filer innehålla ett fel. Men jag har ju ett barn som föds 1701 och Brita är ju gammal redan då. Frågan är då vem Anna är! Här krävs det nog specialutredningar.  
 
Henr: Curtilius har jag ansett vara Henric Henricsson Curtilius för Henric Isacsson dog ju redan 1735 innan kommunionboken tecknades ner.
Hälsningar
Stig-Inge G