NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-19
Skrivet av: Stig-Inge Gustafsson skrivet 2004-04-13, 22:34
Hej! Vad gäller efternamn i databaser finns väl inget rätt eller fel. Det är dock praktiskt att att man inte ändrar system mitt i sin databas. Det hade till exempel varit praktiskt om Katrin och jag hade haft samma system i våra filer  för då jag importerat namn från hennes databas till min egen har jag fått samma person i flera skepnader. Jag har till exempel valt att skriva fastighetens namn först och då valt det namn som återfinnes i födelseboken. Om inget fastighetsnamn finns där har jag tagit det tidigaste namnet jag hittat. Jag har valt att inte skriva namn inom paranteser. Mitt datorprogram, Brothers Keeper, jämför den person vars namn man just skrivit in med dem som redan finns i databasen. Skriver man inte efter samma system kan inte datorn leta upp personerna automatiskt. Jag tror att folk fick namn efter de gård där de bodde. Till exempel hette min egen släkting Lars Larsson Forsman, Lars Larsson Arpi innan han blev en Forsman men jag vet faktiskt inte precis var namnet Forsman kommer ifrån, men det verkar som om han fick namnet i Torneå.
Hälsningar
Stig-Inge G