NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-05
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2003-10-08, 19:28
Anders Andersson Frisk o h h Sofia Jönsdotter Anna var tydligen barnlösa (åtminstone hade de inga barn som nådde vuxen ålder), eftersom Anders Frisk och hans hustru Sofia i deras testamente (daterat 14 april 1760) ger allting, rubb och stubb, till hustruns systerson Mickel Olofsson, vilken ifrån dess späda barndom med all lydaktighet oss tillhandagått.
Det talas förvisso om andra arvingar, men det torde avse andra syskonbarn.
Jag har inte lyckats klura ut vem Mickel Olofsson egentligen var, mera än att hans mor var syster till Sofia Jönsdotter Anna samt dotterson till Jöns Mickelsson Anna.
I dödboken 9 juni 1770 återfinns han såsom avliden av hetsig feber, 45 år 2 månader gammal.
Har inte ännu eftersökt vilka Mickel som var söner till någon Olof med en moder som hette Jönsdotter, som föddes omkring 1725. Troligen har det väl varit Hietaniemi eller Övertorneå. Har du koll på det?
 
Att Anders Andersson Frisk var bror till Henrik Andersson kauppi har jag räknat ut, men inte ännu fått belägg på att det även gällde Lorfen. Undrar om EW har funnit någon notis om detta i domböckerna?
 
Anders Järfs soldatuppgifter finner du här:
 
Anders Andersson Järf  (Järf - Juvani eller Järf)
f. 1697  levde 1764 i Niemis
Från
  Lejd 25 juni 1718 till soldat nr 82 Järf i Helsingbyn (Kainuunkylä). Det är oklart huruvida han alls deltog i någon krigisk verksamhet. Karlen har ”Wäder [?] Colic”, får avsked (GMR 14 juli 1735). Hade då 17 tjänsteår 1 månad.
  Som soldat bosatt i Kainuunkylä 1718-1723 då familjen bosatte sig i Niemis. Från 1726 till 1746 mantalsskriven som husbonde å Juvani hemman i Niemis by. År 1722 återfinns dock hustru Malin Järf skriven i Vitsaniemi.
  Gift omkring 1721 med Malin Sigfridsdotter Hannukainen från Taroniemi, Alkkula by  f. 1698  d. 7 januari 1771. (Jag har gissat att hon var en dotter till Sigfrid Matsson Hannukainen, men 100%-igt säker är jag inte. namnet Sigfrid är väldigt ovanligt i dessa trakter. Sigfrid Matsson gifte sig ju omkring 1697 med Malin Henriksdotter, änka omkring 1696 efter Henrik Hansson Hannukainen).
 
Får vid tillfälle fråga Erkki om denna uppgift med Nils Andersson Lorf och Anders Olofsson Frisk. Det är bara så sällan man får anledning att träffa honom, för på telefon är det inte lönt att fråga. Hanhör, så att säga, tämligen dåligt.
 
Nu ska jag översätta en släktkrönika till tvättäkta amerikanska.
Önska mig gärna ett Lycka Till (för det behöver jag verkligen)!
 
/ST