NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-02
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2003-08-16, 10:47
Ja, det blir något att bita i dessa Hannukainens...
Hoppas det är någon annan forskare som har funnit och noterat något arvsbråk eller liknande ur domböcker från denna tid. En sådan notis skulle kunna lösa upp några av de här litet oklara frågorna.
Ingrid Henriksdotter Hetta har säkerligen varit svärdotter till Hans Hansson Hannukainen, men med vilken av sönerna var hon egentligen gift?
Mats Henriksson Hetta hade tydligen en syster Ingrid (efter vad Kallioisen Erkki har funnit ut under 1950-talet), men denna Ingrid Henriksdotter ska ha varit gift i Juoksenki by. Hon bör även ha varit född under 1620-talet.
 
Klurigt är det. Själv har jag ingen direkt koppling till dessa Hannukainens och har därför inte sökt mera kring dessa problem. Min enda direkta koppling till dem är att Henrik Matsson Hetta är min förfader från sex olika grenar. Från hans fader Mats Hindersson härstammar jag ifrån åtta olika släktled. Från farfar Henrik Persson Piekko från elva kända släktled...
Varför jag över huvud taget stannade upp och tittade på dessa dokument från Hannukainen 1692, 1697 och 1710, berodde på att de då (1977) var de äldsta motsvarande jag överhuvudtaget hade sett från dessa trakter (tillsammans med en värdering av Mäki-Tiensuu hemman i Niemis från 1708).
 
Inventeringen och värderingen av Hannukainens hemman i Taroniemi den 5 april 1710 upptar i korthet följande fast egendom:
- en gammal gäststuga frampå gården 10 daler
- en stugu ibidem utan innandöme 12 dr
- bagarstugu med kammare innanföre 15 dr
- gammalt pörte 8 dr
- gammalt stegerhus 8 dr
- lofte 15 dr
- gammalt fähus med ladun 10 dr
- ett litet gammalt fårahus 2 dr
- ria med tvenne små och gamla halmladur 12 dr
- en liten lada uti Råfwa Wainio 2 dr
- ett häber 15 dr
- en gammal badstugu 3 dr.
Vidare tre tunnland åker, sexton namngivna ängar samt Elackt Humble gård med nästan oduglig Bäck Qwarn (12 dr).
Lös egendom:
8 st kor, en ung kviga, 4 st får och en gammal brun häst. Fiskenät, flera st. Kopparsaker, järnredskap samt kläder.
OCH.... här finner vi delvis lösningen med Ingrid Henriksdotter:
Per Mickelssons hustru i Koifwokylä Ingrid Henriksdotter förra Arfwingens Hans Hanssons Änkia fordrar -----
MEN: Avses gamla Hans hansson (d. 1691-92) eller dess tidigare icke namngivna son, alltså en broder till Henrik Hansson?
 
Lös det den som kan och orkar.
 
Det är onekligen intressanta tidsbilder som presenteras,
ST