NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-11
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2003-08-07, 11:41
Hej S-I,
Nog ska jag väl klara utav att reda ut dessa Jokis, som ju under denna tid faktiskt bodde i byadelen Joenkylä i Niemis by.
Nu är jag dock långt ute i skogarna i Finland, i utkanten av Alkkula kyrkoförsamling. Såg i morse renar vandra från Rovaniemen maalaiskunta över kommungränsen till Ylitornio. Har även sett älgar bada...
Skämt åsido. Jag har inga papper med mig här i skogen, men väl hemma i Luleå har jag detsamma. Anders Knutsson Joki eller Knuuti var husbonde på det hemman som senare kom att kallas Forssman. Han var bl a min egen förfader. Något år innan han dog lät han uppföra en manbyggnad (ca 1751), som står kvar än idag. Timmerstommen är densamma, brädpanelen är väl från 1900-talet.  
Hans Jönsson Joki var väl bonde på Erkki-hemmanet? Sedan fanns det två Joki-gårdar; Ylemäinen Joenheikki (nr 5) och Alemainen Joenheikki (nr 6).
 
Lars Larsson Forssman upptog ett nybygge i trakterna av Hirvijärvi, men det var endast för en kort tid. Noter om detta har jag oxå hemmavid.
 
Har varit till Helsingfors och även över till gamla stan i Reval (Tallinn). Spatserade på samma stenlagda gator (var de det då?) som min förfader Mickel Kohkoinen i Kuivakangas trampade på vid sitt besök där 1706. Tog även några kliv ut på vägen till Narva. Fick en känning utav november 1700.
Historien är väldigt påtaglig i Reval.
 
Vi höres utav när tillfälle ges,
 
Hälsningar från Stor-Skogen,
ST