NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-11
Skrivet av: Doris Olsson skrivet 2003-08-03, 22:55
S-I
Hej. Tack för att du ger dig tid att svara på mina frågor ang. fam. Riecko. Mitt intresse för
Eva Kaisa Salomonsdotter Riekkola bottnar i att jag faktiskt träffat ett av hennes barnbarn. Vi bodde grannar. Eva Kaisa hade minst tre barnbarn vad jag vet. Någon av dessa brukade besöka mina farföräldrar. Det påstods att vi på något sätt har någon sorts släktskapsband via Jolma-släkten. Visste ej hur men nu när jag såg namnet Riekkola började jag ana sammanhanget.
Salomon Adamsson Riecko är enl. Hietaniemi Födelseböcker född 1817 i Alkula, Finland som son till Adam Olofsson Riecko och Maria Carlsdotter Tiensuu. Maria Olofsdotter Riecko,f.1779, var ju gift med Per Jolma i Pello.
Kaisa Maria Riekkola f.1861 hittade jag i 1890 års folkräkning. Efter mycket sökande hittade jag modern Eva Kaisa Salomonsdotter Riekkola och den nyfödda dottern Kaisa Maria i HisKi. Därefter letade jag efter Salomon Adamsson Riecko bland såväl Avlidna som Vigda i Hietaniemi samt i HisKi utan resultat.  
Jag misstänker starkt att Salomon Adamsson Riecko är far till Eva Kaisa Salomonsdotter Riekkola men att få det bekräftat verkar svårt. Har t.o.m letat efter Salomon i 1890 års folkräkning i samtliga församlingar i Tornedalen.  
Hälsningar
Doris O