NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-18
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2003-06-18, 22:36
Hej! Sara Helena Skott är född i svenska Karl Gustav församling, av föräldrar födda i Nederkalix församling. Fadern är släkt med mig och kom till Lappträsk, Karl Gustaf som barn, så de var möjligen finsktalande men inte finnar. Folkräkningen är inte helt tillförlitlig.
 
Du hittar familjen i Karl Gustavs hfl AI:6 1859-1866, sid 293. Föräldrarna är Johan Henrik Larsson Skott (1817-1883) och Anna Lisa Josefsdr.
 
Hennes farbror var Lars Olof Larsson Skott (1823-1884) som bodde en period i Hietaniemi innan han flyttade tillbaka till Karl Gustav. Flera i släkten flyttar mellan Hietaniemi och svenska Karl Gustav.
 
Jag har först nyligen forskat på denna sidogren, så jag har ännu inte lagt in det i datorn, och har lite obearbetade uppgifter, men vet att familjen Skott (Johan Henriks föräldrar som i sin tur var födda i Överkalix) bott i Karl Gustav, Lappträsk och Haukijärvi från 1827. Anna Lisa ska vara född i Nederkalix 1820 men det har jag inte kollat ännu och avled 1884.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Om ni ursäktar en sörlänning med 50 % norrbottniskt påbrå (Neder- och Överkalix) men uppvuxen i Skåne, så noterade jag ur Karl Gustavs församlingsbok 1906-1919 där det finns en tabell:
enbart finsktalande 1211 personer i församlingen,
enbart svensktalande personer 16,  
tvåspråkiga personer 1111 (totalt 2338 personer),  
barnen under skolåldern i alla byar utom Lappträsk räknades in i den enbart finsktalande gruppen.