NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-12
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-08-08, 11:14
Rune,
 
Jag har det mesta om dessa Holsters. Detta p g a mina forskningar kring Niemis by (där Jonas Holster bl a skötte om - misskötte - några renar för en av byns storbönder), och dels p g a att min hustru är en Holster från finska älvsidan.
 
Lapparna kan ibland vara aningen svårare att greppa i kyrkobokföringen p g a sin rörlighet. Oftast bor de bara i skogen.
 
Jonas Jonasson Holster d.ä. var född 4.10.1808 uppe i Gällivare-trakterna (bosatta bl a i Mäntyvaara), men farfadern kom från Norrkaitum.
Elsa Olsdotter Gard var född 1802 i Jukkasjärvi församling. De fick 12 barn tillsammans varav fyra nådde vuxen ålder.
 
Min hustru härstammar från denna Jonas d.ä.:s farbroder Olof Pålsson Holster, vilken år 1831 (officiellt) flyttar över älven till skogarna i finska Alkkula församling.
 
Jag har hela mordhistorien klar för mig. Det är forskning jag utfört redan för tjugo år sedan. Tänkte någon framtidsdag försöka få ihop något för publikation. Copyright för släktutredning liksom händelserna i nederkalixskogarna 1880 liksom filmmanus finns sedan tidigare i bakhuvudet...  
Det är faktiskt en väldigt intressant tids- och livsskildring som målas upp: livsöden, familjeliv i kåta, kärlek och svek.... allt finns med.
 
kontakta mig på:
sturetorikka@hotmail.com
 
Sture Torikka
Luleå