NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-12
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-07-03, 09:49
Mattias Andersson i Sandviken tipsade ju om att SCB en gång i tiden hade länsvisa Utvandrarförteckningar. Jag kollade upp detta och de arkiveras numera i Riksarkivets depå i Arninge. De täcker inte riktigt upp samtliga län och är heller inte mikrofilmade.
För Norrbottens del omfattar de - om jag nu kommer ihåg alldeles rätt - åren 1851-1947.
 
Erhöll några kopior av dessa igår (för åren 1864 och 1865) men har inte hunnit med något djupstudium, men spontant såg jag två familjer till från Hietaniemi som hade emigrerat till Norra Amerika 1865. De var från Kiilisjärvi by, i gränstrakterna mot Överkalix socken. Inte heller alltför långt fågelvägen från Saarijärvi. De var nog tämligen medvetna om varandras utflyttningsplaner, Sundbäckarna och Kiilisjärvifolket.
 
Vad jag känner att jag skulle vilja veta mera om (när det gäller lokalt material), det är:
- Vilken information fick dessa tidiga utvandrare om Norra Amerika?
- Hur (förutom från predikostolen) fick de kännedom om resvägarna, kostnader, och uppgifter om platser med bättre utkomstmöjligheter i Amerika?
- Hur ordnade de med ekonomin i de fall de inte hade ett hemman att försälja? Vad kostade en Amerikabilljet för en vuxen person år 1865? Vad kostade detsamma för ett barn?
 
Ja, man kanske inte ska fördjupa sig för mycket i en del lokalhistoriska delar, för då blir man definitivt aldrig färdig med det material man tänkt sig sammanställa.
Å andra sidan så är det ju just det som är själva tjusningen (och själva drogen...).
 
Någon som har sett några annonser om det förlovade landet från tiden omkring 1865?
 
När det gäller det dödfödda barnet i Saarijärvi våren 1863 så synes det åter vara fråga om ett sådant flagrant exempel på det jag tidigare varit inne på i detta forum: skrivarnas/kyrkoherdarnas hjärnsläpp. Misstag begågna på glömska (knappast p g a stress i varje fall).
 
Väl mött i skogen,
ST