NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-09
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-06-07, 08:37
Gustafsson,
 
Tack för det. Nu tar jag följande endast från minnet.
Maria Samuelsdotter var från Rautio i Nuottioranta och Maria Jönsdotter var från Yli-Hirstiö i samma by.
Olof Eriksson Toljus (som du kallar Olaus Patron, ovan), f. 1758, var en olycklig själ som drabbades av familjeintriger och missade hemmanet. Råkade i klander med rättvisan och såvitt jag förstår har han dött på annan ort (han finns ej noterad som död i Hietaniemi dödbok), sannolikt i någon väldigt djup fängelsehåla (har inte hunnit följa upp detta sannolika faktum).
(Fadern Erik Olsson Toljus, som en tid var soldat Patron, ställde oxå till med familjeintriger då han och hans fader försökte blåsa äldsta brodern på hemmansrätt. Det var någon gång under andra halvan av 1760-talet. Ingenting nytt under solen, som man ibland brukar säga.)
Maria Olofsdotter Toljus f. 1789, var inte gift två gånger, däremot hade hon oäkta barn. Minns jag nu rätt så blev det väl inget äktenskap utav för henne, ävven fast det hade utannonserats.
Hans Hansson Ahma var ju Springfeldten vi talat om tidigare. Oktavius Hämäläinen var ryss, sannolikt från Vienanmeritrakterna.
Bröderna Salomon och Per Erikssöner Toljus var bägge vanvettiga. Deras mellanbroder Isak (f. 1795) var min ff ff ff. Han var nog oxå vanvettig, åtminstone sanslös. Jag har hans trekantiga skåp på väggen hemma, daterat I.Eson 1839.
Viippa Henric Pehrsdotter (ovan) är identisk med Henrik Persson Flinta som vi oxå diskuterat om tidigare. (Ändra i din databas så att han får sonnamn).
Tja, detta är nog delar av min starka sida.
Hälsar
ST