NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-09
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-06-03, 20:38
Kristian Fors,
 
Det var intressanta uppgifter du förtäljer angående Aslak Andersson. Kan du verifiera att han kommer från Jukkasjärvi samt att han var så gammal som född omkring 1650?
 
Jag har noterat att tolvmannen Aslak Andersson i Utsjoki hade ur första äktenskapet barnen Mickel, Per, Susanna, Ingri, Anders och Aslak. I andra äktenskapet med Margeta Persdotter Guttorm (änka efter fjällappen Hans Jonsson i Utsjoki samt omgift omkring 1735 med fjällappen, länsmannen Klemet Persson i Utsjoki) fanns barnen Karin, Brita och Hans (det är Brita som jag misstänker är min hustrus mf ff fm m).
Margeta Persdotter var född 22.9.1692 och avled 3.9.1773. Var då verkligen Aslak Andersson född omkring 1650?
 
Jag har i och för sig inte följt släkten så långt in i nyare tider, men jag har ändå inte funnit något släktnamn för dem. Jag har gissat på en möjlig koppling till namnet Rauna, men har inte verifierat detsamma. Därför blir det ju intressant att höra om släktnamnet Bongo. Hur tidigt dyker detta släktnamn upp i de källor du sett?
 
Ytterligare konstaterar jag nu att denna diskussion har hamnat tämligen fel; dessa levnadsöden förekom inte inom Hietaniemi sockens gränser.
 
ST