NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-09
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-05-31, 07:31
Wennberg,
 
detta var både intressant som kul. Jag kikar nu på morgonen i Gustafssons Hietaniemimaterial och finner mycket riktigt Per Persson (Flinta) och Maria Olofsdotters vigsel i februari 1770. Då levde de oxå såsom sambos i minst ett drygt års tid därförinnan.
Det har ju varit känt enligt muntliga traditioner om att detta har varit vanligt förekommande i Tornedalen, men det är så svårt att påvisa samborelationerna utifall paret inte sedermera gifter sig, eftersom prästen i sådana fall har noterat modern ensam med ett antal oäkta barn. Och fadern - om vi nu vet vem han var - återfinns på annan plats i samma kyrkobok, men antecknad såsom ensamstående. Jag har några sådana fall också, där domboken har kunnat knyta ihop två skilda personer ur kyrkobokföringen.
 
Henrik Persson har jag noterat såsom född 6 december 1768 (inte 6 februari), men i Gustafssons födelsebok återfinns där en dotter. Måste kolla upp detta.
 
Jo, den här familjen är spännande. Jag har passivt forskat kring dem ganska länge. Margeta broder Erik Ersson Toljus (f.1763) var min ff ff ff f, och jag håller på med en släktkrönika just om dessa Toljus i Nuottioranta. Och då kommer ju Henrik Flinta in i bilden, liksom de andra svågrarna...de var lika spännande de.
Jag försöker följa upp ALLA ättlingar som jag känner till efter den första Toljus, alltså även kvionnolinjerna.
 
Wennberg, kontakta mig på min epostadress och berätta från vilken gren din hustru kommer, för det innebär ju att hon (och ni) bör noteras in i min släktktrönika.
 
Ytterligare: Alkkula kommunionlängder är verkligen svårlästa när man tittar på t ex dödsdatum. Så att Erkki har 28/6, jag 28/7 och du 28/9... det är nog inte så konastigt. De är svåra att tyda på film. Bäst är ju att se originalet. Och död- och begravningsboken brann ju upp vis präastgårdsbranden 1908 (liksom födelseboken 1820-1844 samt vigselboken.
 
Släkthälsningar,
ST