NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-09
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-05-30, 22:31
Wennberg,
 
det var verkligen intressanta detaljer du hade om Per Flintas hustru samt sonen Henrik.
 
Var har du fått klarhet i att Per Flintas (Viippa, död 26 november 1788 i Finland) hustru var  'MARIA' MALIN Kaarle Olofsdtr F.15 NOV 1738?
Jag har antagit att hon är identisk med dennes syster MARIA Olofsdotter Kaarle, född 11 juni 1742. Då stämmer även åldersuppgiften i död- och begravningsboken. Dessutom kallas hon ju Maria i någon/några utav Hietaniemikällorna.
Däremot har jag inte eftersökt vigseldatum (vilket du har, 22 februari 1770), men jag har antagit att de vigts omkring 1767/68 eftersom sonen Henrik var född 6 december 1768 (så har jag tolkat källorna).
 
När det gäller andra hustrun så har jag samma vigseldatum men hennes levnadsår har jag antecknat till f.1748, d.1795. Dock måste jag erkänna att jag idag faktiskt har litet svårt att läsa mina egna noteringar från tjugo år tillbaka. Jag ska vid tillfälle kolla om hon finns i dödboken 1795 eller om det ska vara 1799.
 
Kopiorna av Alkkula kommunionlängder är svåra att läsa (jag har sett dem på mikrokort, vilket ju blir ytterligare ett steg sämre än filmrullarna), men jag har tolkat Henrik Persson Flintas hustru Margetas död till 28/7. Du har 28/9. Har du läst detta på filmrulle eller rent av sett originalböckerna?
Hon var född 13 juni 1768 och födde sedermera nio barn av vilka fem nådde vuxen ålder.
 
Henrik Persson Flinta avled i Nuottioranta - enligt mina noteringar - 16 augusti 1833 (!).
Henrik och Margeta Toljus vigdes förvisso 5 mars 1797, men det var efter påtryckningar från kyrkoherden. De hade sammanlevt i samboäktenskap åtminstone sedan 1792. Tre gånger fick de (d v s Margeta) plikta för otidigt sänglag.
Paret levde dels i fattigdom men också tämligen ogudaktigt. De struntade bl a i husförhören och Henrik fick plikta i fotstocken utanför kyrkan ett par gånger. Barnen tog de bort från kyrkans undervisning i kristendomskunskap.  
Efter avslutad gudstjänst i Övertorneå socken den 1 april 1804 hölls kyrkoråd: Änkan Malin Jönsdotter [Margetas moder] i Nuotioranta och Henrik Flintas hustru Margeta Persdotter [sic! = Ersdotter] pliktfälldes till böter 16 skillingar specie vardera för olydnad emot den genom Abram Huhdanantti ingivna stämningen för kyrkorådet. Vid vite av stockstraff ålades de bägge att nästa söndag den 8 april sig infinna, vilket Johan Mettävainio skulle dem kungöra.
Den 8 april hölls åter kyrkoråd. Då blev änkan Malin Jönsdotter ifrån Nuotioranta dömd att sitta en söndag i fotstock för det hon tagit gossen Salomon Henriksson Flinta bort ifrån skolan. Och ålades både hon och Henrik Flintas hustru Margareta Persdotter att - vid vite av stockstraff - låta gossen hos Hans Annas dotter ....... [sic! Namnet utelämnat!] lära sig riktigt läsa både i och utom bok.
 
Varför gossen Salomons (Henrik Persson Flintas andra son) mor och mormoder inte ville att han skulle få lära sig att läsa både innan- som utantill, vet vi inte. Möjligt är att han mera behövdes i hemmet. Eller att man kanske inte trodde att det var av någon större vikt att kunna läsning och kristendom i det liv som väntade.
 
Hälsar,
ST
 
PS) Härstammar du från dem?