NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-28
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-05-26, 13:44
Granbom,
den soldat Stock du efterfrågar är den som var indelt soldat 1729-1735. I dagsläget vet jag inte varifrån han kom och inte heller något mera om hans hustru.
Sonen Lars uppges ha varit född 1731, men jag har inte påträffat honom i födelseboken. Han kan faktiskt ha varit äldre (p g a att föräldrarna har en dotter Brita född 4 maj 1731 - de var väl inte tvillingar?), född möjligen omkring 1727-1728. Undrar om Gustafsson har fått fatt i honom i sina betydligt mera systematiskt genomarbetade studier? Som jag har konstaterat tidigare så återfinns märkligt nog inte alla i födelse-, vigsel- eller begravningsböckerna, även fast de rimligen inte kan ha varit bokförda i någon annan församling.
Minns ej huruvida du hade info om Lars Nilsson Stock, men följande har jag noterat:
 
Lars Nilsson Stock, f. 1731, d. 25.8.1789. Sedermera bosatt å Kermuniemi hemman i NIemis by, inhyses därstädes.
Gift 23 maj 1753 med Anna Hindriksdotter Anna, f. 1719, d. 28 mars 1804 å Kermuniemi. Hon kallas då gl. Lars Nilsson Kermus Enka (dödbok). Dotter till bonden Henrik Persson Anna eller Oja o h h Anna Henriksdotter i Nuottioranta byadel av Niemis by.
Barn: Margareta, Erik, Karin och Maria.
 
Hälsar,
ST