NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-28
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-05-25, 22:21
Gustafsson,
 
Nils Hindersson Ala-Hirstiö hade ju själv inför prästerskapet uppgivit sig vara född år 1700, så därför tror jag att det är ett troligare födelsdata än 1708, vilket baserats på åldersuppgift i död- och begravningsbok.
Vilket som - det förändrar ju ingenting i sak.
 
Vidare hittade jag några gamla kladdar om Ahma nybygge i Kainuunkylä:
Anläggaren tycks ha varit Hans Karlsson Ponka från granngården Ponka, f. 1660, d. 13.6.1739. Nybygget anlades tydligen på sluttningen av berget Ahmavaara, vilket även tycks vara ursprunget (alltså bergsnamnet) till det senare uppkomna soldatnamnet Järf i byn. Hans Karlsson var måg å Ponka hemman samt själv bördig från Knuuti hemman i Armassaari by. Hans hustru hette Kirstin och var väl då rimligtvis dotter till bonden Olof (Jakobsson?) Ponka.
 
Hans karlsson hade en dotter Margeta Hansdotter (du kallar henne Hindriksdotter), som var gift med nybyggets nye husbonde, Per Jönsson Ahma. De hade i vart fall sönerna Lars (äldre) och Hans.
 
Senare dyker Erik Nilsson Ahma (f.1758) upp där såsom måg, han som du kallar Martimo. Och Martimo blev han i början av 1800-talet när han tog över Martimo nybygge efter tidigare omdiskuterade Nils Josefsson Martimo (f.1746) som flyttade till Alamaa i Kukkola.
 
Erik Nilsson och Margeta Hansdotter Ahma hade bl a en son Isak Eriksson (f.1783) som 11.12.1807 blev indelt soldat nr 71 Stolt i Armassaari by. Han fick avsked 8.10.1810 då rotan [blev] avgången genom freden till Ryssland (GMR). Men med denne Isak Eriksson Stolt sker något intressant som jag inte har haft tillfälle att kontrollera. Det står nämligen i hfl att han är satt På fästning för lifstid 1812.
Det skulle vara spännande att veta vad han hade gjort. En misstanke kan ju vara att han hade mördat en granne i byn året före, vilket i sig omnämns i hfl.
 
Tjaba,
ST