NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-28
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-05-24, 07:48
Tillrättaläggande:
Jag skrev Kiexi, men födelseboksstavningen ska vara Kjexi. Så uppfattade de svensksinnade öronen gårdsnamnet Keksi, vilket tycks ha haft en äldre dialektal uttalsform Kieksi (som i t ex Kieksiäisvaara).
 
Är det någon som har god koll på hemmanet Ahma i Kainuunkylä?
Ahma betyder väl Järv (visst är det så?) och är nog tillkommet av soldatnamnet Järv. Undrar om man skulle lyckas hitta någon koppling där mellan Anders Andersson Järv i Niemis (från Kainuunkylä) som Gustafsson och Mäki tidigare har diskuterat om, och detta nybygge? Tyvärr är väl nybygget för ungt för säkerställd sammankoppling, men min erfarenhet är ju bl a den att FÖRE ett nybygges tillkomst så har där ofta (uppenbarligen) uppkommit/anlagts ett torp, vilket sedermera vuxit till ett nybygge.
 
På Ahma nybygge finns kring 1780 Erik Nilsson Ahma o h h Maria (?, jag tar endast ur minnet nu) Hansdotter, f. ca 1760, samt deras barn. Hennes bror Hans Hansson, f. 1769, bor också där. Han är nog identisk med blivande soldaten Hans Hansson Springfeldt.
Före 1772 finns där Hans Persson Ahma o h h Maria Jonasdotter. Men de är borta strax därefter. Jag har inte hunnit söka i dödboken desto mera, men det synes som om de avlidit.  
Uppenbarligen fanns där en son Johan Hansson Ahma, f. omkring 1772 (har dock ej påträffat honom i födelseboken), som i födelseboken 12/6 1799 kallas endast Johan Hansson, men på Keksihemmanet i Torakankorva 1799-1801 benämnes just med gårdsnamnet Ahma. Något annat Ahma-hemman i Tornedalen känner jag inte till.
 
Men varför finns inte denna Johan Hansson Ahma tillsammans med systern och brodern på nybygget i församlingsboken från 1783? Kan han ha varit placerad hos andra beroende på att föräldrarna tycks ha avlidit i början av 1770-talet?
 
Johan Hansson Ahma är mycket sannolikt identisk med den Johan Hansson Modig som blir knekt i Niemis 1801. Brodern Hans blev - som ovan nämnts - även han soldat. Det var vanligt förekommande att syskon sökte samma bärgning, ifall de inte hade ett hemman att luta sig tillbaka på. Än vanligare var det ifall fadern själv hade varit knekt.
 
Är det någon som bättre känner till denna Ahma familj?
 
God morgon,
ST