NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-28
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-05-22, 09:05
Gustafsson,
 
Nils Nilsson Kourila, senare soldat Häger, var född å Rauvala hemman i östra (=nuv. finska) Yli Vojakkala 14 april 1744. Det är således nuvarande Karunki församling i Finland men dåvarande Karl Gustaf kapellförsamling (kallades väl Karungi i början); uppgifterna återfinns i Nedertorneå (bör finnas med i HisKi-projektet, har dock inte kollat där).
 
Jag ser att jag inte har framletat Margeta Larsdotters korrekta födelsedatum, så det du anger stämmer säkert. Hennes faders soldatnamn (det var farfadern som en kortare tid hade varit soldat) var STOCK, inte STORK. Det är många forskare som har missat detta har jag observerat, även Kenneth Mossberg.
I byatraditionerna var namnet Tukki
 
Det fanns soldater med namnet NILS HÄGER både FÖRE vår Nils Häger samt även efteråt (om jag minns rätt precis nu). Nils var - såsom bekant - ett väldigt gångbart förnamn.
 
Var de gifter sig vet jag inte, men det borde väl logiskt vara Hietaniemi (dock är inte verkligheten alltid så logisk). Jag ser ju nu att jag har konkret vigseldatum så någonstans har jag funnit detsamma. Har du kollat Övertorneå?
 
Karl Vuomajärvi var gift med Aili Mickelsdotter Vuomajärvi (dotter till nybyggaren Mickel Mickelsson Vuomajärvi, kommen från Vitsaniemi). Det är riktigt, men hon dör i början av 1700-talet och han gifter uppenbarligen om sig.
 
 
Nä, nu är det kaffedags (utan dopp),
Väl mött,
ST