NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-21
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-05-15, 09:06
Gustafsson, Nilsson och Mäki,
 
Jag kollade litet i helgen om Lars Forssmans anor och hittade några intressanta indikationer. Dock krävs betydligt mera källforskning för att nå fram till ett beläggandestatusläge.
 
Forssmans kopplingar till Vojakkala, Kukkola och Arpela byar:
 
Vi har paret LARS ANDERSSON FORSSMAN (f.1711) och hans hustru (1732) ELLA JOSEFSDOTTER (f.1703). De säges ha kopplingar till gårdsnamnet Arpi. Arpi är ett hemmansnamn i Arpela by öster om finska Vojakkala, men Arpela by är inte så gammal (slutet av 1700-talet?). Dock fanns det gårdar i byn redan under 1600-talet, men dessa räknades då till Över (Yli) Vojakkala by, eventuellt ibland även till Kukkola by.
En person ANDERS ARPI är nämnd i nuvarande Arpela by år 1724.
 
Lars antages på goda grunder vara son till ANDERS JOSEFSSON o h h KARIN LARSDOTTER, vilka omkring 1727 dyker upp i Sangis.
 
Namnet Josef har flera belägg i Vojakkalatrakten. Några av Anders och Karins barn föds just i Kukkola-Vojakkalatrakten samt en (1717) i Arpela.
 
Vi bör alltså söka släkthärledningar i dessa nämnda byar.
 
I Yli Vojakkala nr 6 MAIJHANNU hittar vi bonden JOSEF NILSSON MAIJA (f.1677, d. 1749. Han har bl a sonen JOSEF JOSEFSSON MAIJA (f.1704, d.1783). En hans sannolika dotter, ANNA JOSEFSDOTTER MAIJA (f. ca 1700) gifter sig 1729 med bonden NILS HANSSON ARPI på hemmanet (f.d.) nr 28  A R P I  i Yli Vojakkala by, men då är det ju faktiskt så att detta hemman rent fysiskt och geografiskt är beläget i senare tiders Arpela by.
 
Vi har även Kukkola by nr 32 LIISA eller JUUSO där vi finner birkarlaättlingen JOSEF LARSSON under 1680-talet.
På Kukkola nr 55 NISKALA hittar vi bonden JOSEF HANSSON under 1660-1690-talet. Han har sonen JOSEF JOSEFSSON, nämnd bl a 1708.
 
Bland dessa nämnda kan vi försöka söka och placera in både Anders Josefsson (som ju bör ha varit född omkring 1680) samt hans sonhustru Ella Josefsdotter (f. 1703).
 
En teori som jag fick fram i min lilla hönshjärna medan jag studerade dessa personer är att ELLA JOSEFSDOTTER (f.1703) kan möjligtvis vara dotter till ovannämnde JOSEF NILSSON MAIJA (eftersom dennes dotter ANNA gifter sig till just ARPI hemman). På denna gård nämns alltså en ANDERS ARPI (1724) som ju då kan/bör (?) vara ANDERS JOSEFSSON. Anders Josefsson får ju barn i Arpela 1717.
 
ANDERS JOSEFSSON då? Tja, kan han placeras in i någon av de två gårdarna i Kukkola by ovan (Liisa-Juuso eller Niskala?). Anders Josefssons första barn föds ju i Kukkola by. På Liisa eller Juuso hemman förekommer ju även namnet LARS, vilket Anders Josefssons son heter.
 
Detta tror jag är ett hyffsat utgångsläge för vidare forskning kring dessa personers anor.
 
 
Gustafsson,
 
Soldaten SAMUEL SAMUELSSON MODIG (f.1704, d. 17659) lejdes i mars 1726 för roten nr 62 Modig i Niemis. Men han kallas ju faktiskt soldat redan i januari 1724. Möjligen har han hoppat in provisoriskt redan tidigare senast 1723 (vargeringskarl? livkarl?) eftersom företrädaren på roten får interims avsked först i november 1724.
 
Hans son HANS SAMUELSSON MUSTAJÄRVI (f.29.8.1735, d.1821) anlägger officiellt Mustajärvi nybygge och han är gift med LISA OLSDOTTER TOLJUS (f.11.3.1728).
I din lista över barnen nämner du en del barn två gånger, enligt uppgifter hämtade från födelse- kontra dödbok. Det är fråga om samma barn. Pussla ihop dem så ser du vad jag menar.
Sonen JOHANNES har dött liten, i vart fall före 1783. Sönerna HANS och PER utflyttar ur församlingen 1787 respektive 1788 och jag har inte haft tid att följa dem vidare i andra socknar. Någon som känner till dem? Jag är intresserad av att veta deras öden.
Dottern KATARINA (f.3.5.1768, d. 27.4.1835) gifte sig med JOHAN NILSSON MUSTAJÄRVI (f.13.4.1769, d.22.7.1857). Hon hade inte varit gift med ADAM ERSSON GREFVE, men hade väl haft ett oäkta barn tillsammans med honom (1794).
 
Lars Larsson Forssmans svåger HANS ANDERSSON JÄRNBRÖST (f.16.1.1735, d.9.7.1758 av hetsig feber) var följaktligen mycket riktigt från hemmanet JUVANI i Niemis by (även kallat JÄRF under denna tid). Han antages till indelt soldat för roten nr 69 JÄRNBRÖST i april 1758, men avlider endast tre månader därefter.
 
 
Mäki,
 
en och en halv timme före ditt inlägg preciserade jag mitt släktskap med Anund Elefant (se ovan).
 
Väl mött,
ST