NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-21
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-05-14, 08:20
Hej,
 
Nu sitter jag på mitt arbete, men vet med mig bestämt att min förfader Anund Anundsson Elefant var en Curtilius. Det har framgått med tydlighet genom studium av sidoarkivalier.
Likaväl var soldaten Samuel Samuelsson Modig (som avlider enligt mitt senila minne omkring 1769, men återfinns inte i dödboken) fader till Ella Samuelsdotter Modig samt Hans Samuelsson Mustajärvi. Det var väl så, om jag nu åter erinrar mig rätt, att det i själva verket var gamla knekten Samuel Modig som startade nybygget Mustajärvi i Mustajärvi öster om Kainuunkylä. Jag har detta noterat hemma i mina sammanställningar av knektarna från Niemis och Armassaari byar.
Förresten, var inte Samuel Modig son till Samuel Hansson Ajo i Kainuunkylä?
Hans Samuelssons svärfar var min förfader Olof Ersson Toljus i Nuottioranta. Jag har en del ganska intressanta fattigvårdsprotokoll om Hans och hans hustru från tidigt 1800-tal. De hade det inte lätt på gamla dagar, det är då säkert.
Samuels hustru var född å Potila i dåvarande kainuunkylä, efter 1809 i Vittaniemi by.
 
Jag har inget som helst minne av att Klemet Springfeldt skulle ha stupat i Villmanstrand i augusti 1741. Däremot var det många andra lokala förmågor som gjorde det. Jag har tre förfäder som slutade sina dagar där i mossan vid Lappeenranta, bl a Isak Grym. Det var många knektar som även avled vid/under sjöresan tillbaka efter nederlaget, men jag tror inte Springfeldt fanns med där heller.
Hade han inte avslutat sin knektperiod vid tidpunkiten för sin död?
 
Maria Nilsdotter Springfeldt kanske inte finns noterad i någon födelsebok (det finns åtskilliga exempel på att prästerskapet har glömt att notera in dem), men hon återfinnes ju med sina föräldrar i husförhörslängderna.
Nog vet vi väl alla hur felaktigt födelseår (och ibland även dödsår) kan noteras från dessa tidevarv. Sannolikt skrev väl prästerna ibland upp notisder enbart som små anteckningar - de kanske var stressiga -, och det hände att de glömde att skriva in detsamma i själva födelse- och dopboken.
 
Kjell Mäki är min gamla granne och en lokalforskare i Luleå. Han vaknar nog snart och ser att han måhända kan hjälpa till litet här. Jag tror att han kanske har info om Erik Matojärvi.
 
/ST