NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-21
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-05-12, 23:50
Stig-Inge,
Jag har nästintill en ruggigt massa arvsdokument kring dessa Juvanis kring 1760- och 1770-talet, där alla barnen finns med och nämns, bl adenna Per. Undrar om han dog tidigt?
Jag måste leta igenom mitt arkiv så kan jag nog utläsa en hel del, men det är bara det att jag hinner aldrig.
Skrytsamt att säga så har jag närapå 50 pärmar fullproppade med historiskt material från Tornedalen och framförallt från Niemis by och dess grannskap. Jag har inte insett hur mycket jag har förrän nu när jag på halvgamla dagar har börjat surfa. Men, det är klart, jag har ju börjat forska 1972.
Hittar jag nåt konkret endera dagen så hör jag av mig, annars kan ni ju fråga mig mera informellt (även om inte Rötters redaktion gillar det).
 
Jag tjuvkikade litet i Vojakkala och Kukkola byar kring 1710-talet men spontant hittade jag ingen Anders Josefsson o h h Karin Larsdotter där. Därmed inte alls sagt att de inte var där, men att de i vart fall tydligen inte stod som hemmansägare. Josef är gångbart i Vojakkala (från den gamla birkarlasläkten därstädes) så det borde kunna gå att på sikt belägga.
 
Maria Bertilsdotter Pudas var min anmoder (dock med annan karl än Garden), så jag ska se vad jag har.
 
När det gäller Springfältens död 1741 eller 1744 (som Bergström frågade om tidigare) så blir jag nu aningen tryggare i min förvissning om att jag har hittat rätt ändå när jag antecknat att han dog 1744 (men - klantskalle som jag var på den tiden - utan datum). Hoppas Bergström kan kolla upp Luleå dödbok från denna tid för att se om jag har hittat det där. Annars kommer uppgiften någon annan stans ifrån. Var? Tja, det har jag ingen susning om just nu.
Men det kommer att lösa sig.
Jag tror på framtiden....
 
God afton,
ST