NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-21
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-05-12, 11:11
Granbom,
 
upptäckte en notering i EW:s hemmansinventering (hans kladdböcker från alla byar i Tornedalen), att hemmanet Vuomajärvi nr 5 Granbom, f.d.Alalehto, upptogs av soldaten Aron Nilsson Granbom (f.1784, d.22.5.1852) o h h (gifta 5.7.1806) Maria Nilsdotter Springfeldt (f.1774, d. 30.4.1852). Anlagt enl. resolution den 30 december 1821 på 30 års frihet, börjar skatta 1851.
 
Bergström,
 
Stavfelsnisse kan väl ha varit framme... återfinns Klemet Nilsson Springfält i dödboken för år 1741, så är det i så fall det året han dog. Dock ser jag i mina gamla anteckningar att han skulle ha avlidit i Luleå. Inte har jag haft anledning att hitta på det, så därför utgår jag att detta har nämnts i någon annan källa.
Dock gjorde jag nu på förmiddagen en snabbkoll i Hietaniemi dödbok, och finner honom däri varken för 1741 eller 1744. Då börjar jag misstänka att jag kanske rentav har hittat honom i dödboken för Luleå? Värt att kolla upp.
Det är så länge sedan jag gjorde dessa utredningar så tyvärr minns jag inte källorna längre. Men å andra sidan finns ju ingen orsak att hitta på detsamma.... så någon annan dödbok än Hietaniemi, det är nog källan.
Annars är det ju enkelt att slå en signal till snart 84-årige EW själv och fråga. Han har garanterat denna uppgift. Han har det mesta.
Tyvärr (ytterligare) så var jag så spyless på siffror under 1970-talet, så (TYVÄRR) gjorde jag ofta endast anteckningar om årtal, inga datum (fy tusan vad man ångrar sig idag när man måste gå in i samma källor och gjöra om samma noteringar...trist).
 
Springfelter (ärevördigt namn, förresten),
 
så erinrar jag mig att Erik Mickelsson Matojärvi (som ju också hade varit soldat en tid på Springfelds rota) efterträdde (eller företrädde?) han inte Klemet Nilsson Springfeldt? I vart fall efterträder han Klemet såsom husbonde å Matojärvi nr 10 (Vanhatalo eller Uusitalo) under 1730-talet.
Men jag hittar faktiskt ingen egenhändig notering om vem han är (fast jag tror att jag någonstans bör åtminstone ha någon teori om det).
Just nu borde det bästa kanske vara att försöka väcka upp Kjell Mäki i Luleå.... hade han inte tidigare någon diskussion här på nätet om Erik Mickelsson Matojärvi?
 
Trevlig Söndag,
ST