NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-30
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-04-28, 12:57
Jo, jag hittade några kladdar. Har inte hunnit göra någon ordentlig summering men släpper ut några notiser:
 
Afskedade soldaten Per Hansson Wipa i Niemis, död 16.3.1774 av bröstvärk, 79 år gammal.
Hustrun Brita Ersdotter avlider i Alkkula 8.6.1741, 50 år gammal.
 
Rosenbahr skriver ovan att Per Wiipas son Per Persson Wiipa var bosatt i  
Puostijärvi i Alkula (ej Niemis) redan år 1769  
enligt Övertorneås mantalslängder.
Det är ju korrekt i sig eftersom detta nybygge kom i början att räknas till just Alkkula by, eftersom nybyggaren själv kom från Alkkula. Det är känt att Per Viippa och en Johan Hansson i juli 1766 omnämnes såsom nybyggare å norra sidan av Puostijoki (Viippa hade då aldeles nyligen slagit sig ned där). Nybygget låg således i blivande Puostijärven alapää, väster om Niemis by, med senare tiders fastighetsnummer nr 6.
 
Det är högst sannolikt att de uppgifter som från denna tid anges vara i Niemis i själva verket avser i Puostijärvi (nuv. Ekfors).
 
Soldaten Per Hansson Viippa gifte sig i december 1744 med Maria Jönsdotter. Här har jag en väldigt taskig kladd så jag är faktiskt litet osäker vad jag själv en gång har skrivit. Trots att jag är arkivarie till yrkesprofessionen.
 
Sonen Petrus föddes 15.3.1747 i Alkkula och det var han som kom att officiellt stå såsom nybyggare för den uppbrutna gård som kom att kallas för Viippa. Detta tydligen readn 1766, när han endast var nitton år gammal. Själv blev han ju soldat med namet Flinta. Kallas även Puostijerfvi. Första hustrun avled - som Rosenbahr påpekar - redan i juni 1770. Gift 2:a 14.3.1771 med Brita Andersdotter från Vitsaniemi.
 
Per Persson Flintas broder var således den av Peter Karlsson eftersökte Johan Persson Viippa, f. 1752. Tidvis backstugusittare i Puostijärven alapää (när det sägs att han ibland bor i Niemis, Puostijärvi och/eller Armasjärvi, så är det möjligt att han de facto har bott på ett och samma ställe hela tiden. Bygränserna var inte riktigt klargjorda, i synnerhet inte om man bodde där ute i skogen i något skogshybble eller traditionell backstuga). Synes ha rört på sig en del runt i socknarna för att slutligen utflytta med hela familjen till Kuivakangas (Ylinenjoki såg) 1796.
Gift 1772 med Ella Matsdotter, f. 1750.
Barn. bl a:
Per f. 1773
Brita f. 1776
Anna Kaisa f. 1780
Adam f. 1782, d. 1847. Återvände till Puostijärven alapää 1814. Hans son Johan Petter dog i Armasjärvi 1897. Angående sonsönerna Petter och Jakob så har jag för 14-15 år sedan skrivit en traditionsberättande artikel i Haparandabladet och i NSD. Tror även den publicerades i Kuriren i oktober 1989.
 
Tja, nåt var det ju i alla fall.
Hälsar
Torikka i Lule?