NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-15
Skrivet av: Håkan Bergström skrivet 2001-01-20, 14:59
Att hitta fadern till barn u.ä. är ju inte alltid så lätt; den berömda nålen i den famösa höstacken - men man kan ju alltid försöka! På 1820-talet medförde 'lönskaläge' (tråkigt nog för oss släktforskare.. inte längre åtal i Tornedalen och uppenbarligen kom Maria Saari överens med barnafadern om underhållet för hon figurerar inte alls i domboken.  
Johan kallas bara Majasson innan han tar namnet Bergström, men att han döps till Johan kan väl indikera att detta var faderns namn, i synnerhet som Marias far, farfar och morfar inte hette så. En annan 'mystisk' omständighet är att Johan, som var finskspråkig och bodde i ett finskspråkigt område, tar sig det svenska namnet Bergström! Jag har aldrig tidigare stött på finskspråkiga nybyggare som tar sig svenska namn.
 
En annan möjlig misstänkt är husbonden på den gård där Maria var piga; änklingen Pehr Abrahamsson Ero (Heikka) f. 14/10 1794. Hon stannar kvar på gården mer än 1? år efter Johans födsel innan hon flyttar till sin bror för att slutligen gifta om sig 1828 med sin svåger Nils Petter Mickelsson Törmä i Teurajärvi (dåv. Överkalix, nuv Korpilombolo fs) efter sin systers död.
Pehr Ero (Heikka) får 1825 ett barn uä och gifter sig med modern och försvinner från Hietaniemi - förmodligen bara över gränsen till 'kejserliga ryska sidan' och farfaderns gård Heikka i Kainuunkylä (Ylitornio).
 
Den enda chansen att lokalisera fadern som jag f.n. ser, är att denne skulle ha avlidit innan underhållsperioden löpt ut och att underhållssumman därför tagits upp som skuld i bouppteckningen. Alltså försöker jag f.n. ta reda på vart Pehr Ero (Heikka) och skomakaren Johan Henrik B. tog vägen och när de dog.